Gör dig redo för vertikalodling 2.0
1,6 miljarder har inte råd att följa EAT Lancet-rapportens kostråd, de ska göra dryck av quinoa och mikrovågor kan ta död på ogräs – häng med när vi summerar veckans nyheter inom framtidens matsystem.
Vertikalodling 2.0 snart här
Branschen för vertikalodling kan inte räknas som speciellt gammal, men den står ändå inför stora förändringar. Med andra generationens vertikalodling kommer nya möjligheter att optimera och automatisera produktionen. (Agfunder) Läs mer ➔
1,6 miljarder har inte råd med rapportkost
EAT Lancet-rapporten gav förslag på en diet som ska vara både hälsosam och hållbar för planeten. En ny studie visar att många inte har ekonomiska förutsättningar att ens följa den. (The New Food Economy) Läs mer ➔
De gick från Oatly – till quinoadryck
Ett svenskt bolag grundat av bolivianska forskare samt en före detta anställd på Oatly har tagit fram ett mjölkalternativ baserat på quinoa. Nu hoppas grundaren att quinoadrycken ska nå samma succé som havredrycken. (Foodnavigator) Läs mer ➔
Stort köttföretag blir klimatneutrala
Genom tekniker som att göra om metanet i gödsel till en energikälla ska det kanadensiska köttbolaget Maple Foods bli klimatneutrala. Lyckas de blir de först ut bland världens stora matföretag. (Fast Company) Läs mer ➔
Svensk mataktör ska redovisa klimatavtryck
Ehandelsbolaget Mat.se börjar klimatmärka livsmedel de säljer. En miljöstrateg vid Livsmedelsverket varnar för att andra miljöfrågor riskerar att glömmas bort när fokus enbart ligger på klimatpåverkan. (ATL) Läs mer ➔
Mikrovågor tar död på ogräs
En australiensare har utvecklat en metod som gör det möjligt att bekämpa ogräs med teknik som återfinns i en mikrovågsugn. Intresset för innovationen är stort – människor från över 30 olika länder har hört av sig. (Future Farming) Läs mer ➔
Allians ska bekämpa skogsskövling
Produktionen av palmolja är en stor orsak till skogsskövling. Matbolag som Nestlé och Unilever ingår nu i en ny allians tillsammans med palmoljeproducenter som ska bevaka och förhindra skövlingen. (Foodnavigator) Läs mer ➔
Charkbolag satsar – på ärter
Det svenska korv- och charkföretaget har hunnit fylla 100 år, men de har inte slutat förnya sig för det. Härryda Karlssons Chark lanserar korv och färs gjorda på gula ärter och deras ärtburgare finns snart på restauranger i hela landet. (Livsmedel i fokus) Läs mer ➔