Tema: Data och jordbruk

Floden av data i jordbruket ökar explosionsartat i takt med att tekniken förfinas. Vilka är farhågorna, möjligheterna och vad blir nästa steg? Möt experterna med data i fokus.

”Målet är att tänka om hur jordbruk bedrivs”Inget företag har tidigare tagit ett liknande grepp om matsystemet som Indigo Ag nu gör – och det med lantbrukarna som viktigaste huvudspelare. AGFO möter världens just nu mest omtalade agtechbolag. Läs intervjun här

Det krävs för lyckad digitalisering av jordbruket

Ett antal faktorer är helt avgörande framåt för hur lyckad digitaliseringen blir för jordbruket. Jonas Engström vid Rise som driver omtalade testbädden utanför Uppsala pekar ut det viktigaste. Tillgång till gårdens data över tid är en sådan.– Viktigast av allt är att vi hittar gemensamma dataformat som gynnar delning av data och konkurrens. Det är dit vi måste komma och inte låsa data som vissa större aktörer tenderar att göra, säger Jonas Engström, projektledare för testbädden som forskningsinstitutet RISE driver tillsammans med 18 samarbetspartners. Läs hela intervjun med  Jonas Engström här

AGFO-spaning: Data, maten och myllan – det här är bara början

"När en av världens största nyhetskanaler, CNBC, i våras släppte sin årliga Disruptor 50-list var det många som höjde ögonbrynen. Listan innehåller bolag som CNBC anser ha störst potential att omvälva sin bransch. Här syns vanligtvis bolag som Uber, AirBnB och SpaceX. Men i år toppades listan av ett för många helt okänt bolag: Indigo Ag. Ett jordbruksföretag! Att Indigo Ag toppar listan säger en del. Allt fler ser möjligheterna i kombinationen mylla och data." Läs spaningen här

”Data är den nya guldmalmen”

AgriOpt är en av de nya aktörer som stegat in i matsystemet och tar ett nytt grepp om data i jordbruket. AGFO möter grundaren Isak Nielsen.– Man brukar höra att data är det nya guldet. Men det stämmer inte. Data är den nya guldmalmen som måste förädlas i flera steg för att få ut värdefull information – och det är den informationen som är det nya guldet som skapar värde för lantbrukaren. Läs hela intervjun med Isak Nielsen här

Bolaget som skakar om hela branschen

Vi går i rask takt mot en uppkopplad värld. Så även inom jordbruket. Vad händer när tusentals lantbrukare kopplar samman data från miljoner hektar med en kraftfull analys? Branschen ruskas om totalt. Och investerare som Google lägger in miljoner dollar. AGFO möter Lucas Strom från Farmers Business Network.  Läs hela intervjun med Lukas Strom här

AGFO-spaning: Vem äger egentligen din data?

Hur kan lantbrukares data bli en säljbar handelsvara som de tjänar pengar på? Den frågan ställer sig Frida Jonson i en spaning."Vem äger data som genereras i jordbruket? Ja, lantbrukaren är väl de flesta överens om. Men i nästa steg när all data aggregeras och analyseras – och kanske säljs vidare. Vem äger insikten? Och varför är lantbrukares data gratis när andras företags data inte är det? Hur kan lantbrukares data bli en säljbar handelsvara som de tjänar pengar på?" Läs hela Frida Jonsons spaning härTechjättar kopplar greppet om matenOla Andersson skriver i en spaning om farm-to-table – på en global nivå, driven av data och artificiell intelligens."Amerikanska detaljhandelsjätten Walmart har patent på såväl jordbruksdrönare som robotbin och Kinas svar på Amazon – Alibaba – har teknik för att övervaka grisuppfödning via både bild och ljud kopplat till artificiell intelligens. Bild för att identifiera enskilda grisar via markeringar på kroppen och ljud för att exempelvis kunna höra hostningar som kan signalera sjukdomar. Alibaba, och konkurrenten JD.com, har dessutom släppt hela AI-plattformar riktade mot lantbrukare med syfte att optimera drift och produktion. Och allt har hänt de senaste 1-2 åren." Läs hela spaningen av Ola Andersson här

Data i jordbruket – vad blir nästa steg?

Floden av data i jordbruket kommer att förändra hur vi producerar maten. Vilka är farhågorna, möjligheterna och vad blir nästa steg? AGFO har frågat experterna.Mats Söderström forskare vid SLU, Joel Glemne grundare av Skira, Anna Nilsson chefredaktör tidningen Lantmannen, Jonas Engström som jobbar med forskning och teknikutveckling inom jordbruket på RISE, och Anders Hedberg grundare av Sensefarm.  Läs hela artikeln här 

Från mylla till hylla – så ska maten spåras

En svensk blockkedja som utgår från bonden som producerar maten – det är vad svenska startupbolaget Agrovektor just nu bygger. Läs intervjun här

Så kan blockkedjan ge lantbrukare mer betalt

Koldioxidhalten i atmosfären måste minska. Det kan göras genom att plantera träd, men också genom att binda in mer kol i åkermarken. För företag som vill klimatkompensera sina resor finns i dag möjlighet att plantera träd. Men två startups vill överföra tänket till jordbruket istället. Genom att använda blockkedjeteknik vill de betala bönder för kolinlagring samtidigt som företag lättar samvetet. Läs artikeln här 

🌟 Din genväg till framtidens matsystem

Matsystemet omvandlas i snabb takt. Därför har vi satt ihop temaartiklar som ger dig full koll. Läs mer ➔

💚  Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp gratis här

Föregående
Föregående

Tema: Svenskt växtbaserat protein

Nästa
Nästa

Tema: Vattenbruk, alger och landbaserad fisk