ICA går under jorden
Vecka 50: ICA i nytt samarbete, butik med enbart matsvinnsprodukter, smarta matrobotar och IKEA berättar om sin foodtech-strategi. En fullmatad foodtech-vecka med andra ord!
MATEN
ICA går under jorden
Foodtech-företaget Urban Oasis och ICA gör gemensam satsning på hydroponisk odling. Nu startar ett pilotprojekt med odlingsyta under jorden. (ICA)
TEKNIKEN
Fixa inköpen med rösten
Coop rullar ut möjligheten att med rösten fylla på inköpslistan i deras app. (Fri Köpenskap)
MATEN
Välkommen till food waste supermarket
I England har matsvinnsprojektet Real Junk Food Project öppnat sin första butik. Handla mat som slängts av stormarknader och andra företag. (The Independent)
TEKNIKEN
Därför satsar IKEA på foodtech
I ett samtal med AgFunder News berättar IKEAs Michael la Cour varför de har valt att investera i AeroFarm, och om köttbullarna kommer att kvarstå på menyn. (AgFunder News)
MATEN
Vegetariskt är här för att stanna
Enligt statistik från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel väljer allt fler svenskar att handla vegetariskt i mataffären. I rapporten konstaterar de att den vegetariska livsstilen inte bara är en trend utan är här för att stanna. (Land Lantbruk)
TEKNIKEN
Smarta matleveransrobotar
Företaget Kiwi använder maskininlärning för att lära sina leveransrobotar att korsa vägen säkert utan hjälp av människor. (New Scientist)
TEKNIKEN
Amazon flyttar in i din trädgård
Amazon fick nyligen patent på en teknik som gör det möjligt för konsumenter att ta bilder av sin trädgård och få skräddarsydda rekommendationer med hjälp av bildigenkänning. "Du har tomat och gurka – köp fetaost och oliver, och du har en grekisk sallad" . (FoodNavigator)
MATEN
Köttlik veganfärs för lansering
En vegansk köttfärs som ska smaka som kött ska nu lanseras i 600 butiker i Danmark. (Land Lantbruk)