ICA går under jorden

Vecka 50: ICA i nytt samarbete, butik med enbart matsvinnsprodukter, smarta matrobotar och IKEA berättar om sin foodtech-strategi. En fullmatad foodtech-vecka med andra ord!

MATEN

ICA går under jorden

Foodtech-företaget Urban Oasis och ICA gör gemensam satsning på hydroponisk odling. Nu startar ett pilotprojekt med odlingsyta under jorden. (ICA)

TEKNIKEN

Fixa inköpen med rösten

Coop rullar ut möjligheten att med rösten fylla på inköpslistan i deras app. (Fri Köpenskap)

MATEN

Välkommen till food waste supermarket

I England har matsvinnsprojektet Real Junk Food Project öppnat sin första butik. Handla mat som slängts av stormarknader och andra företag. (The Independent)

TEKNIKEN

Därför satsar IKEA på foodtech

I ett samtal med AgFunder News berättar IKEAs Michael la Cour varför de har valt att investera i AeroFarm, och om köttbullarna kommer att kvarstå på menyn. (AgFunder News)

MATEN

Vegetariskt är här för att stanna

Enligt statistik från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel väljer allt fler svenskar att handla vegetariskt i mataffären. I rapporten konstaterar de att den vegetariska livsstilen inte bara är en trend utan är här för att stanna. (Land Lantbruk)

TEKNIKEN

Smarta matleveransrobotar

Företaget Kiwi använder maskininlärning för att lära sina leveransrobotar att korsa vägen säkert utan hjälp av människor. (New Scientist)

TEKNIKEN

Amazon flyttar in i din trädgård

Amazon fick nyligen patent på en teknik som gör det möjligt för konsumenter att ta bilder av sin trädgård och få skräddarsydda rekommendationer med hjälp av bildigenkänning. "Du har tomat och gurka – köp fetaost och oliver, och du har en grekisk sallad" . (FoodNavigator)

MATEN

Köttlik veganfärs för lansering

En vegansk köttfärs som ska smaka som kött ska nu lanseras i 600 butiker i Danmark. (Land Lantbruk)

Föregående
Föregående

Megapotential för agtech

Nästa
Nästa

Stopp för matinsekter