Nordic SeaFarm: Årets Impact Maker Award-vinnare bidrar till en grön värld med näringsrika produkter från havet

Nordic SeaFarm, forskningsprojektet som blev en startup som kommersiellt odlar tång. Möt vd:n Simon Johansson, läs om hans och teamets passion för havet, att vara entreprenör inom den blå näringen och hur tång kan hjälpa till att rädda planeten.

Anna Björnstad, ansvarig på AGFO, tog ett samtal med Simon Johansson, VD på foodtech-bolaget Nordic SeaFarm. Han delar sin tid mellan Västkusten och kontoret på Norrsken i Stockholm och det är inte svårt att höra stoltheten i hans röst när han pratar om teamet - och tången!

Berätta lite om dig själv och din bakgrund.

–  Jag växte upp på Västkusten och har alltid känt en stark connection till havet. Efter civilingenjörsstudier på Chalmers arbetade jag som strategikonsult i nära 5 år, varav ett par år bodde jag i Mellanöstern och jobbade dedikerat med akvakultur där, bland annat tång. 2018 kom jag i kontakt med bolaget KosterAlg. Det dröjde sedan två år innan jag klev in som VD och var då med och bytte namn till Nordic SeaFarm och den inriktning vi har idag mot livsmedelssektorn.

För dem som inte känner till Nordic SeaFarm vilka är ni? 

– Vi är ett bolag som har en stark ryggrad i forskning och utveckling då vi är grundade som ett spin-off från Göteborgs Universitet och KTH. Vi är ett dedikerat team med en bra mix av forskare, produktutvecklare och affärsutvecklare – alla med en passion för havet och att skapa en hållbar framtid för nästa generation.

Nordic SeaFarms vision är “A regenerative planet catalyzed by seaweed”. Foto: SeaFarm

Vad innebär det på ren svenska att vara en tångdistrubitör?

– Vi tar ansvar för att odla och processa hållbart odlad tång från svenska vatten. Därefter jobbar vi nära med grossister och livsmedelsproducenter som vi säljer och distribuerar råvaran till. Vi skickar tången i det format som kunden vill ha och passar bäst för deras produkterbjudande och processer, och vi är rätt flexibla här beroende på kundens önskemål.

2022 års förrätt på Nobelmiddagen skapad av Jimmi Eriksson: Algbakad gös och tomat fylld med gravad gös, persiljeemulsion, kålrabbi, brödkryddor samt krondillspärlor och blomsterkrisp. Foto: Dan Lepp

Ni skriver att tång är framtidens råvara – varför menar ni att det är så?

– Tång är en regenerativ gröda, det vill säga den absorberar och tar upp mer växhusgaser än vad den kräver att ta fram. Det vill säga det har en extremt litet klimatavtryck i jämförelse med i princip alla andra grödor eller animaliska produkter som finns. Vill vi på rikitigt nå de klimatmål som satts upp, till exempel Parisavtalet, så behöver vi agera nu.

Dessutom är tången näringsrik och riktigt läcker som smaksättare. Vi är övertygade om att klimatsmarta råvaror med hög näringshalt kommer behövas alltmer framöver.

Foto: SeaFarm

Ni vann priset som årets Impact Maker Award på Livsmedelsdagarna i Tylösand, vad betyder det för er att vinna det priset?

– Mycket! Vi är väldigt glada och hedrade att vinna Impact Maker Award 2023 och ett kvitto på att det vi gör ligger i tiden och har potential att verkligen skapa positiv förändring på ett meningsfullt sätt i livsmedelsbranschen.

Varför tror du att just ni vann i år?

– Havet har en enorm potential och vi jobbar faktiskt relativt lite i Sverige med mat som odlas i våra svenska hav och vi är förhoppningsvis ett positivt exempel på att det är möjligt och att göra det möjligt på skala.

Dessutom har många företag därute ambitiösa klimatmål att förhålla sig till, såväl lagstiftningsmässigt som egensatta – och här kan tång verkligen spela en stor roll att sänka detta avtryck när man byter ut mot mindre hållbara grödor.

Vad ska ni använda prispengarna till (100.000 kr)?

– Vi har öronmärkt detta till produktutveckling och utveckling av nya arter. Att utveckla produkter så de passar våra kunder ännu bättre är av stor vikt. Dessutom har vi en ny spännande rödalg, Dulse, som vi jobbar med att utveckla så vi kan odla även denna på skala i havet.

Har ni några nya innovationer eller annat spännande på gång som du kan dela med dig av?

– I våras var vi första bolaget i Europa att odla den gröna tångarten Havssallat på skala i havet. Riktigt läcker gröda med mild smak som passar utmärkt i mat och vi nu har i flertalet former och finns tillgängligt på flera grossister, bl.a. Grönsakshallen Sorunda och Menigo.

Den gröna tångarten Havssallat “Ulva Fenestrata”. Foto: Nordic SeaFarm

Vilka utmaningar ser ni framöver och hur tacklar ni dem?

– Att få ut ännu fler smakrika produkter på den svenska marknaden. Här behöver vi jobba ännu närmare våra producerande kunder och tillsammans samskapa fler produkter som kan nå ut brett i hushållen och i HoReCa sektorn.

Och om vi vänder på det, vilka möjligheter ser ni framöver? 

– Stora möjligheter att verkligen kunna göra skillnad – att såväl sänka klimatavtrycket på de livsmedel vi producerar – och att nyttja havet till att göra detta. Jobbar vi tillsammans med ekosystemet tror vi att vi kan bidra till en betydande påverkan positivt – dessutom med en lokalt odlad råvara.

Hur ser samarbetet ut med övriga aktörer i systemet?

– Vi tror starkt på samverkan! Då tång är en relativt ny gröda i livsmedel behöver vi samarbeta med andra odlare, förädlare och partners, vilket vi verkligen försöker göra så mycket vi bara kan.

Är du en restaurang som vill ha din egen tångfarm? Grattis! Det går att lösa genom “MySeaFarm”. Foto: Nordic SeaFarm

Vad innebär det att ni bildar joint venture med Ocean Collective?

– Även här – vi tror på samverkan! Speciellt med aktörer som har kompletterande kompetenser. I detta samarbete så tar Nordic SeaFarm ett än större ansvar för odling och förädling av kvalitativ tång, och Ocean Collective tar ett ansvar längre fram i värdekedjan när det kommer till produktutveckling, konceptutveckling marknad och försäljning. Vi gör detta genom ett samägt bolag som heter Ocean Next. Förhoppningsvis kommer vi alla se mycket mer av detta under 2024!

De två AGFO-medlemmarna Nordic SeaFarm och Ocean Collective bildar joint venture.

Hur kan vi på AGFO göra nätverket mer relevant för er?

Fortsätta med det arbete ni gör, att sammanföra aktörer i ekosystemet och även driva opinion till att utveckla branschen mot att bli mer hållbar, relevant – och såklart gott!

Vad vill du skicka med för hälsning till nya entreprenörer inom den blå näringen som vill lyckas inom svenska matsystemet?

- Våga! Vi behöver mer progressiva aktörer inom området och ju fler vi är desto större påverkan kan vi driva. Och att produkter alltid måste smaka gott såklart!

Slutligen, vilket är ditt favoritrecept med en tångprodukt?

- Tångpesto! Grym produkt med mycket tång i som funkar såväl i pasta, risotto eller på en munsbit vid fördrinken.

Recept på tångpesto. Foto: Nordic SeaFarm


Vi nätverkar gärna med fler livsmedelsproducenter som vill få in lokalproducerade, näringsrika ingredienser och sänka klimatavtrycket på sina produkter, hälsar Simon Johansson.


Kontakta gärna Simon om du vill boka in ett möte.


Föregående
Föregående

Från konkurs till nystart: HÅVA:s hållbara räkodling nu även affärsmässigt hållbar

Nästa
Nästa

Havredals: Skapar innovationer som kan bidra till en frisk planet med friska människor