Vi ser nya trender inom hälsa och klimat. Livsmedel har blivit en del av vår identitet. Det ska vara vego, eko-odlat och klimatsmart. Andra vill i stället ha stenålderskost bestående av kött, bär och nötter.
På senare år har konsumenternas krav och förväntningar förändrats. Vad vi äter har blivit en del av vår identitet. Olika trender inom mat och livsmedel förs fram som det rätta. Samtidigt slår lågkonjunkturen mot svenska lantbruk. Högre kostnader, dyrare inköp och högre energipriser krymper marginalerna för de som producerar livsmedlen. Dessutom vill konsumenterna att det ska vara billigt eftersom hushållens ekonomi krymper. Hur ska svenska lantbrukare klara denna ekvation och uppfylla alla olika önskemål? Kommer fler lantbruk att slås ut? Vad får det i så fall för konsekvenser för vår självförsörjning och vår beredskap? Lyssna på ett seminarium om svenska lantbruk och moderna behov, med experter och lantbruksföreträdare företrädare.