Vi kanske tänker fel

Det är i gränszonen mellan det offentliga och företagen som en tanke gnager i mig. Varför söker inte företagen pengar för att driva utvecklingen? Det skriver veckans gästspanare Jesper Lindström.

Jag har rört mig i livsmedelsbranschens alla delar i mer än 25 år. Idag hjälper jag matproducenter att ta strategiska beslut samtidigt som jag bland annat jobbar som extern bedömare åt Vinnova för att värdera ansökningar om livsmedel. Det jag gör ska lyfta livsmedelskedjan, öka exporten och självförsörjningsgraden och därmed förmågan att hantera kriser, såsom den vi nu står mitt i.Vinnova har ett uppdrag från staten att främja innovation i Sverige. Av 2 656 pågående projekt är det 62 stycken som omfattar livsmedel. Vi representerar Sveriges fjärde största bransch, borde inte siffran vara 600?Jag tror, utifrån mina egna erfarenheter, att det finns ett flertal orsaker till detta:

  • Man saknar en utvecklings-, eller innovationsagenda

  • Prisfokus har medfört bortrationaliserad utvecklingskompetens

  • Ovana att söka extern finansiering

  • Ovana att lösa komplexa frågeställningar

  • Avsaknad av kontaktnät (ofta akademiska) som leder till ny kompetens

  • Mat är konservativt, få nyheter överlever ett år

  • Svårhanterade ansökningssystem, det är svårt att avkoda vad beslutsfattare och innovationssystemen vill uppnå

Så var går det fel, och hur löser vi det? Är det kanske systemen som ska ändras och anpassas? Är kravet på att innovationer alltid ska vara så innovativa ett hinder? Företagen tänker ”hmm en ny grej, undrar om den går att sälja” – och funkar det så kör man. Innovationsbegreppet är ofta en ickefråga för företaget, medan vi i innovationssfären så till den milda grad har fastnat i det att vi dissar gammal hederlig utveckling.Men det finns ljus i mörkret, i Vinnovas utlysning Innovativa startups finns flera sökande företag som vill revolutionera branschen. Min gissning är att majoriteten av de sökande har minimalt med erfarenhet av matproduktion men vill förändra världen med sin idé. Vad händer om man parar ihop de etablerade företagen med de nya som inte låter sig begränsas av tidigare erfarenheter? Vad händer om du slår ihop en gammal/liten korvmakare med ett nystartat digitalt företag?Jesper LindströmLivsmedelsexpert, projekt- och processledare

Läs mer:

💡 Innovation och mat

Sverige är högt rankat när det gäller innovationskraft. Men inte inom livsmedelsbranschen. Varför? Möt personerna som har svar. Läs mer ➔

💰 Riskkapital och projektpengar

I Sverige finns gott om investerare som vill satsa pengar i matsystemet. Problemet är att det är tunnsått med svenska innovatörer inom matsektorn. Här guidar AGFO till riskkapital och projektpengar, och pratar med startups i branschen. Läs mer ➔

Team AGFO väljer veckans:

👉

Sista chans:

AGFO undersöker hur coronakrisen påverkar matsystemet och samlar viktiga insikter. Bidra till vår

undersökning

med dina erfarenheter.⚙️

Teknikutmaning

: Sitter du på en smart jordbruksteknisk lösning? Skicka in ditt bidrag till

Land Lantbruks tävling

! Första pris är 25 000 kronor.⌨️

Blogg

: “Den svenska maten” är en ny

blogg

med Jordbruksverket som avsändare. Bloggen ska ta ett brett grepp om hela livsmedelskedjan.💰

140 MKR väntar

: Forskningsrådet Formas utlyser

140 miljoner

kronor till forskning som ska stärka den svenska livsmedelssektorn.👃

Sinne

:

Ny forskning

visar att starka doftintryck kan distrahera vår förmåga att kategorisera bilder. Doftsinnet dominerar alltså över synsinnet.🌱

Mattävling

: Mattävlingen

Plantable 2020

med fokus på råvaror från växtriket har öppnat för året. Bakom satsningen står Vegetariska Kockars Förening.🕺

Jobbmöjlighet

: Veckans mest spännande tjänst finns ledig:

sök, dela, sprid

.

Föregående
Föregående

Den nya vågen

Nästa
Nästa

15 påsksäkrade tips