På andra sidan krisen

Vad kan man egentligen kommunicera, mitt i en kris? Det undrar AGFO:s Lovisa Madås i veckans spaning.

För sju dagar sedan skickade vi ut en trendspaning om alger. Att den spaningen skulle gå ut var inte givet. Kan man verkligen trendspana om alger när planeten vadar i en kris av episka dimensioner?Efter interna diskussioner landade vi i att det går. En chans att för en stund pausa coronakrisen. Men det är inte alla som kan eller orkar blicka på andra sidan pågående kris. ”Det är en lyx för dem som inte ser hela sin affär raseras framför ögonen”, menade en person i den hårt drabbade krogbranschen när vi talades vid i veckan.Världshälsoorganisationen WHO förutspår att epidemier och pandemier kommer att öka framåt. Detta på grund av klimatförändringar, globalisering och urbanisering där allt rör sig snabbt över jorden – människor och likaså smittor. De största kostnaderna för samhället är, enligt en uppskattning i en rapport från World Economic Forum (utkommen innan coronakrisen), inte för de sjuka utan snarare det förändrade beteendet hos människor. Som nu; med uppmaningar att stanna hemma, resa mindre vilket får konsekvenser på restaurangbranschen exempelvis. Även mindre utbrott kan alltså få stora konsekvenser.

Vi ska bidra med agerbara insikter och nya perspektiv

AGFO:s fokus är, och har alltid varit, framtidens matsystem. Vi ska bidra med agerbara insikter och nya perspektiv. Därför släpper vi inom snart den första delen i en rapportserie där vi, tillsammans med forskare och experter, söker svar på vilka lärdomar vi kan dra av coronakrisen så långt, och vad det innebär för framtidens matsystem.Har du egna tankar? Dela gärna med dig av dem i en kort enkät hos oss – svara här.Ps. Veckans mest spännande tjänst finns ledig: sök, dela, sprid.

Föregående
Föregående

15 påsksäkrade tips

Nästa
Nästa

Är det nu alger blir coolt?