Data, maten och myllan – det här är bara början
I veckans spaning möter AGFO-Frida ett av världens mest omtalade agtech-bolag.
När en av världens största nyhetskanaler, CNBC, i våras släppte sin årliga Disruptor 50-list var det många som höjde ögonbrynen. Listan innehåller bolag som CNBC anser ha störst potential att omvälva sin bransch. Här syns vanligtvis bolag som Uber, AirBnB och SpaceX. Men i år toppades listan av ett för många helt okänt bolag: Indigo Ag. Ett jordbruksföretag! Att Indigo Ag toppar listan säger en del. Allt fler ser möjligheterna i kombinationen mylla och data.Indigo Ag säger att de vill höja bönders ofta mycket pressade marginaler och samtidigt ge konsumenter ett större val i butik. Mest haussat är deras senaste initiativ: att betala lantbrukare för att lagra koldioxid i marken. Och nu har de precis startat ett Europakontor. När AGFO nyligen intervjuade Georg Goeres, som basar över Europasatsningen, lyfte han att det bolaget försöker göra inte är riskfritt. "Ingen har försökt det här tidigare och det finns många intressen som påverkar", säger han. Du läser hela intervjun här.
"Allt fler ser möjligheterna i kombinationen mylla och data"
It-bolagen GAFA (Google, Amazon, Facebook och Apple) får just nu utstå berättigad kritik och är i flera tvister för hur de utnyttjar sin makt mot både konsumenter och konkurrenter. När digitaliseringen förändrar vårt samhälle i grunden kopplar tech- och matjättarna ett hårdare grepp om maten och framför allt den data som skapas. IBM och Alibaba är två exempel.Låt oss blicka tio år framåt i tiden. Vad händer när all vår data – från produktionen, via alla värdekedjor, appar, tjänster och till vår tallrik – finns digitalt på en blockkedja eller i annan form? Det finns naturligtvis många fördelar: möjlig ökad transparens och snabbare spårbarhet. Men också nackdelar som vi ser nu med Google runt personlig integritet och risker för att bli inlåsta i ett system.När butikerna digitaliseras förlorar vi kontrollen ännu mer, menar Carl Yngfalk, som forskar vid Stockholms universitet. Läs gärna vår nya artikel i ämnet här.Foodchain by Blockchain heter ett nytt svenskt initiativ som vill säkra spårbarheten för livsmedelssektorn, från mylla till hylla. Möt grundaren Cecilia Ryegård i en intervju här.Att Indigo Ag toppar årets CNBC-lista är bara början. Fler bolag kommer att närma sig myllan och maten med data i centrum. Hur ser kopplingen ut om ett antal år – hör gärna av dig med tankar och funderingar.