Så kan orosmolnen skingras
”Det är komplext” är det vanligaste expertsvaret på frågan vad vi ska äta. Tvärtom menar veckans gästspanare Jenina Dahlberg.
Det är enkelt. Här är receptet: grunda med mat från växtriket, toppa med lite men bättre animalier, gärna ekologiskt och gärna lokalproducerat. Receptet varierar något men grunden är densamma och används av Livsmedelsverket, WHO, FN, Cancerfonden, EAT Lancet-kommissionen och WWF – och bekräftas ständigt av ny forskning.Så varför har ”det är komplext”-svaret blivit ett mantra? Kanske för att jordbruks-, hälso- och miljöfrågor är komplexa. Kanske för att det blir komplicerat om vi ska ned på detaljnivå, fokusera på enskilda livsmedel eller uppnå perfektion i varenda måltid. Men vi måste också kunna bjuda människor på enkla råd och förklara vad som gör störst skillnad, åtminstone om vi är intresserade av förändring.
"Inför 2020 önskar jag också att fler matexperter omformulerar sitt standardsvar"
Berätta för folk att det inte främst handlar om att välja bort plastförpackningarna – utan vad som är inuti de där förpackningarna. Att det inte främst handlar om att välja mellan det ekologiska eller svenska äpplet – båda är bra, en kombination är fantastiskt, och att äta grannens oönskade äpplen är … tja, perfekt. Men det är ju inte här en konsument ska lägga krutet, utan det handlar framför allt om att äta mer av dessa äpplen.Idag äter nämligen en genomsnittlig svensk så pass illa att vi inte har råd att trassla in oss i för mycket detaljer. Till exempel äter 2 av 10 svenskar tillräckligt med frukt och grönt enligt Livsmedelsverket, vilket motsvarar vikten av en banan, ett äpple och två tomater. Barnen? 1 av 10 enligt Livsmedelsverket.Kostnaderna för folkhälso- och miljöproblemen som kopplas till våra dåliga matvanor är enorma, för att inte tala om notan vi lämnar till framtida generationer. Lösningarna ligger främst hos politiker och näringsliv, men inför 2020 önskar jag också att fler matexperter omformulerar sitt standardsvar. Hjälp människor att förstå vilka matval som gör störst skillnad för hälsa och miljö - och låt dem känna sig nöjda med det.Jenina Dahlberg är kommunikatör och kampanjansvarig inom hållbarhet för Sveriges Konsumenter