Här är nästa kunskapsförflyttning
AGFO:s Lovisa Madås ser två parallella företeelser i veckan – och inser att de hänger ihop.
"Svenskarna är trötta på att lära sig om nya dieter – de vill veta hur mat blir till". Det står att läsa i Livsmedelsföretagens undersökning om svenskarnas syn på mat och hälsa. Den här rapporten släpptes dagen efter att vi själva haft AGFO talk, vår eventserie med fokus på framtidens matsystem där vi trendspanar och leder panelsamtal.Med tolv AGFO talks i bagaget kan vi konstatera att intresset ser ut som änden av en hockeyklubba: spikrakt uppåt (den här gången tog platserna slut på tolv minuter och över 300 anmälde sig). Jag är övertygad om att det hänger ihop med Livsmedelsföretagens resultat i undersökningen – att det pågår en intresseförflyttning mot hur maten produceras. Och det behövs. För precis som Kristofer Lund skrev i en AGFO weekly-spaning nyligen: "Vår förmåga att relatera och känna empati är helt avgörande för matsystemet". Och för att göra det behöver vi ha kunskap.
"Gör dig redo att förklara saker som liggsäd"
Vad kan det här betyda för framtiden? Till exempel att du som planerar ett event med fokus på mat behöver bygga in ett helhetstänk. Och att vi som konsumenter behöver ta action själva. Steget till hur maten produceras kan tyckas långt – men det är faktiskt inte det. Odla något, och känn stoltheten växa. Eller varför inte besöka en bonde? Och du som lantbrukare: gör dig redo att förklara saker som liggsäd, men även om hur växtföljd fungerar och vilka utmaningar man står inför som bonde.Är du nyfiken på vårt senaste AGFO talk finns inspelningen och en summering här. Känner du för att sträckkolla alla tolv talks? Då ska du trycka här.Jag vill rikta ett stort TACK 🙏till alla er som besökt våra AGFO talks, både fysiskt och på webben. Tack till alla forskare, entreprenörer, lantbrukare, organisationer och experter som deltagit i panelsamtalen. Tack till Brid som ser till att vi får allt på film, Krister med team som fixar tekniken, ByGruppen för frukost. Och tack till våra sponsorer som möjliggjort resan med AGFO talks: Lantmännen, Fazer, Axfoundation, Brann och LRF Media.Självklart fortsätter vi med AGFO talks till våren – nya samtal, mer kunskap, större nätverk. Hör gärna av dig med tankar om ämnen du vill att vi tar upp, eller om du är intresserad av att vara med på resan som partnerbolag.