Snabbt, enkelt, individanpassat

E-handelsjätten Amazon fortsätter sitt intåg i livsmedelsbranschen.

Nu har dörrarna slagits upp till Amazon Go, den första matbutiken utan kassalinje. Det enda du behöver är butikens app som du skannar för att komma in i butiken. Du plockar dina varor – och kliver ut. Pengarna dras automatiskt från ditt konto i appen. New York Times skriver: "Det är en shoppingupplevelse som ingen annan. [...] Att handla här känns som att snatta. Men känslan försvinner snabbt när jag har klivit ut och fått ett elektroniskt kvitto"."Vi måste balansera teknikutvecklingen med det personliga mötet. Våra undersökningar visar att kunderna uppskattar en personlig kontakt i butikerna", sa ICA Gruppens trendspanare Malin Eriksson om Amazon Go när vi intervjuade henne nyligen. Samtidigt: en butik utan kassalinje men med rådgivare och annan service kan bidra till ett än mer personligt möte.Samtidigt går amerikanska detaljhandelskedjan Kroger ut med sin senaste nyhet: Kroger Edge. En ny teknik som digitalt visar pris- och näringsinformation för varje vara på butikshyllan. Planen är att koppla tekniken med kundens inköpslista i mobilen, men även kostbehov om de till exempel har har allergier. Lite som att bli pingad: "Ping Lovisa, här borta lyser vi upp din vara som du behöver".Snabbt, enkelt, individanpassat – tre hörstenar i den nya tidens mataffär.🎉 Veckans grattis går till Karma som finns med på Forbes lista 30 under 30 – social entrepreneurs.

PSSST

🌱  AGFO weekly, din bästa kompis i din inbox! Vi tar oss an framtidens matkedja, varje fredag morgon. 👉  Signa upp på studs här  

Föregående
Föregående

Plantagon: Från 22:a våningen till källaren

Nästa
Nästa

"Vinst för miljön, vinst för plånboken"