Plantagon: Från 22:a våningen till källaren

Plantagon driver just nu en investeringskampanj via FundedByMe. Målet är att samla in 3,75 miljoner från privatpersoner. I slutspurten av kampanjen bjöd Plantagon in till ”Öppet hus och investerarmingel”. AGFO var där för att höra mer om odlingsplanerna – och affärerna.

Plantagon är ett svensk-amerikanskt bolag som utvecklar teknik för växthusodling i stadsmiljö. Mest omskrivet är det visionära projektet med inomhusodling i ett högt kontorshus i Linköping, ett projekt som dock inte har realiserats ännu.Plantagon har sitt kontor på 22:a våningen i DN-huset. Här bjöd företaget på grönsaksdipp och blindtest av ruccola. Ungefär 50 personer hade kommit för att få se det som ska bli inomhusodlingen i källaren – och för att få mer information om investeringserbjudandet.

Plantagons organisation

För att förstå affärsplanen och erbjudandet behöver man lite bakgrund om Plantagons organisation. Huvudbolaget är Plantagon International AB, som registrerades redan 2008. Det finns också en ideell förening som heter Plantagon International Association. Den organisationen har funnits sedan 2010 och har en roll i styrningen av Plantagon.Plantagon International AB är i grunden ett teknikbolag, som vill licensiera ut teknik och sälja konsulttjänster till urbana odlare över världen. Bolaget äger ett antal patent, men affärerna har inte gått så bra än så länge. Bolaget har gått med stora förluster varje år de senaste fem åren (se faktarutan längre ned).Inomhusodlingen under DN-huset ska drivas av ytterligare ett Plantagon-bolag: Plantagon Production Sweden AB. Det bolaget ska alltså inte sälja teknik, utan grönsaker, sallader och örter. Bolaget är registrerat 2014. Senaste årsredovisningen är från 2016 och fram till dess har bolaget nästan inte haft någon omsättning alls. Det är alltså detta bolag som nu bjuder in privatpersoner att investera.

Värme istället för hyra

Affärsidén är i korthet: Hitta lokaler som fastighetsägaren vill upplåta mot hyra – och där överskottsvärme från odlingslamporna kan återföras till fastigheten eller återvinnas på annat sätt. Odla grönsaker så effektivt som möjligt och sälj till näraliggande butiker, restauranger och konsumenter.Återvinning av värmen är viktig för kalkylen. Odlingen kräver 150-200 watt belysning per kvadratmeter. Det genererar en hel del värme, trots att det är LED-ljus. I DN-huset kommer man att värma vatten i ett bergvärmesystem. Värdet för fastighetsägaren uppskattas bli lika stor som hyran på lokalen. Plantagon levererar alltså värme istället för hyra.Planen är att skörda 40-50 kg per dag i källaren under DN-huset. Detta ska förpackas i 20-grams enheter, som sedan ska säljas bland annat till ICA-butiker. Det finns ett avtal med ICA Lindhagen, och det finns planer på en butik i själva DN-huset, men det kommer antagligen att behövas fler butiker för att få avsättning för hela skörden.Cityfarm mingel

"Som att odla pengar"

Till investeringserbjudandet bifogas en affärsplan. Den första rubriken lyder: ”Business as usual is over!!!”. Med tre utropstecken.Affärsplanen innehåller också en budget för de första fem åren. Redan från år 1 räknar man med intäkter på 10,6 miljoner, och kostnader på 6 miljoner. Det skulle ge en rörelsemarginal på 43%, före räntor, skatt och avskrivningar.”Det är så lönsamt, så det är som att odla pengar”, sa Joakim Rytterborn, som är Plantagons utvecklingschef, när han berättade om odlingen i källaren.År 5 har intäkterna enligt budgeten stigit till 70 miljoner, med kostnader på 40 miljoner, vilket innebär samma rörelsemarginal på 43%. Då ska det enligt planerna finnas 10 inomhusodlingar i Stockholm. Den totala investeringen uppskattas till 66 miljoner för de 10 anläggningarna. Allt enligt affärsplanen.”Vi har 55 patent som enligt vår patentbyrå Groth är värda ca 850 miljoner”, säger Owe Pettersson.Den värderingen syns dock inte i årsredovisningens balansräkning. Där är patenten upptagna till ett värde av 2,9 miljoner. Och det är inga av Plantagons egna patent som kommer att användas i källaren.”Det var nära att vi fick till ett leasingavtal med banken för odlingsutrustningen, men nu kommer vi att köpa och finansiera utrustningen själva”, berättade Owe Pettersson. 

Under markplanet

I källaren luktar det lacknafta från det nyligen målade golvet, och det ekar i den tomma lokalen. Men den 23 mars kommer den odlingsutrustning som är beställd från USA. ”Då får ni gärna komma och hjälpa till att bära”, säger Joakim Rytterborn. Redan i mitten av april räknar man med att börja leverera grönsakerna.Odlingen är hydroponisk, alltså utan jord. Till odlingen i källaren behövs två personer på heltid, åtta timmar per dag, sju dagar i veckan. De som kommer att arbeta med odlingen är dock inte Plantagons personal, utan inhyrda från Samhall.Två dagar innan investeringskampanjen avslutas den 30 januari har man samlat in drygt 4 miljoner, alltså mer än målet på 3,75 miljoner.Hur kommer det att gå med affärerna? Som att odla pengar? Vi kommer att följa utvecklingen med stort intresse.Owe Pettersson fick också frågan om hur det går med bygget i Linköping. ”Det kommer nog att dröja till 2020 innan det är klart”, svarade han.

Fakta:

Plantagon International AB:

  • Teknikbolag som utvecklar lösningar och äger patent.
  • Huvudägare: Onondaga Nation, en indianstam i delstaten New York, USA, äger 80%.
  • De senaste 5 åren har förlusterna varit sammanlagt 60 miljoner kronor.

Plantagon Production Sweden AB:

  • Det bolag som ska odla grönsaker och sallad under DN-huset, och som nu bjuder in privata investerare.
  • Huvudägare: Plantagon International AB + ett antal andra investerare.

Källor: allabolag.se och FundedByMe

Läs mer:

🌿🏢 Tema: Stadsnära inomhusodling

AGFO talk: Så produceras maten i framtiden:

[embed]https://youtu.be/zRECnznFBNc[/embed]

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

 

Föregående
Föregående

Så förändras livsmedelskedjan – 15 branschprofiler om framtiden

Nästa
Nästa

Snabbt, enkelt, individanpassat