Spaning från Tylösand
Förra veckan var det dags för Livsmedelsdagarna i Tylösand. Team Agfo, Anna och Frida, tog med sig insikter hem.
Alla stora vill vara små är en stark trend som lyftes fram under Livsmedelsdagarna. Spendrups inspireras av mikrobryggerier, Arla lyfter fram Jämtlandsmjölk och Kvibilleost. Vikten av att poängtera den lokala förankringen har blivit helt avgörande. Det är viktigt för de stora aktörerna att lyfta fram småskalighet och ursprung. Det varnades dock för att stora företag utger sig för att vara mer lokala och hantverksmässiga än de är, vilket gett bakslag i USA där det snackas om ”fake farms” som gett lokalproducerat ett dåligt rykte. Samtidigt konstaterades att det behövs både stora och små livsmedelsföretag i Sverige. ”Alla behövs, vi kan inte förse hela Sverige med mjöl”, sade Warbro Kvarns vd Kerstin Björk.Dagligvaruhandeln bedöms vara den sista branschen att explodera inom e-handel – där kommer det hända grejer och även påverka hur vi bygger våra städer, enligt HUI Research.I vimlet mötte vi Sanna Danell från Foodtruster, och passade på att ställa frågan: Vad kommer förändras i livsmedelsbranschen på 15 års sikt? Se Sannas svar härHa en bra helg!