Från rymden till din tallrik
Nyligen gick Singularity Universities Global Summit av stapeln. Ett tema var The Future of the Food Chain som presenterades av företaget Impact Vision, en avknoppning från rymdindustrin. Nu riktar företaget strålkastarljuset mot livsmedelsbranschen med sin Nasa-teknik för bildanalys. "Tänk på det som en typ av fingeravtrycksteknik som berättar vilka ingredienserna i livsmedelsprodukter är, hur mycket av dem som finns – och om de borde vara där alls", säger Abi Ramanan, grundare av Impact Vision.En vanlig kamera registrerar ljuset i tre olika våglängder: rött, grönt och blått. På det viset får vi en bild av objektet som liknar den vi ser med ögonen. Men när Nasa studerar himlakroppar vill de också ha information om hur objekten reflekterar andra våglängder, till exempel ultraviolett och infrarött. Genom att jämföra med kända mönster, kan man se vilka grundämnen som ingår och i vilka proportioner. Den här typen av bildanalys kallas multispektral eller hyperspektral. Nu kan den här tekniken användas i mer vardagliga sammanhang, till exempel för att avgöra hur färskt köttet är i butiken – utan att vidröra maten. Det räcker med en kamera, en databas och en hel del datakraft.På sikt kommer tekniken kunna finnas i din mobil. Då kan det bli lättare att välja en lagom mogen avocado, läs mer här.Veckans grattis går till matkedjan Paradiset som slagit en rad rekord med sin crowdfunding-kampanj.