IoT och lantbruket

I veckan lyssnade jag på en intressant dragning med Filip Lundin, en av författarna till rapporten Internet of Things och betydelsen för framtidens lantbruk.

Filip berättade om utvecklingen i USA, där en trend är tydlig: Tjänster snarare än produkter. För den enskilde lantbrukaren blir det allt mer komplext att förhålla sig till alla aktörer och erbjudanden: maskiner, sensorer, utsäden, väderdata, marknadspriser etc. Därför växer nu helt nya aktörer fram som tar över uppgiften att samla in och analysera data och istället leverera ”recept” till lantbrukaren. Det kan konkret vara rekommendationer om val av utsäde, men det kan också vara styrfiler för smartare bevattning och gödsling.Dessa nya aktörer är plattformsföretag, precis som Uber eller Airbnb. När plattformen fungerar på en marknad, kommer den att spridas till nya – om förutsättningarna finns i form av infrastruktur och öppna gränssnitt för data. Men det finns också lokala företag som vill ta samma position. Vi följer utvecklingen på Agfo! Vilka tankar väcker det här hos dig? Hör gärna av dig.Rapporten "Internet of Things och betydelsen för framtidens lantbruk" finns för gratis nedladdning här.Den här veckan säger vi också stort grattis till Ignitia, som med sin vädertjänst tog hem Änglamarkspriset, och Ari.Farm som tog hem pris vid Nordic Startup Awards.

Föregående
Föregående

Spaning från Tylösand