Vi summerar veckans nyheter
Virussäkrad restaurang, klimatsmarta förpackningar och humoristiskt om matsvinn – det är några av matvärldens nyheter från veckan som gått.
Beyond Meat växlar upp
Beyond Meat, som producerar växtbaserat kött, har fått svänga från restaurangförsäljning till dagligvaruhandel i krisen. Under första kvartalet ökade de intäkterna med 141 procent. (Breakit) Läs mer ➔
Här är vegoprodukterna som saknas
Vilka egenskaper eller råvaror i vegoprodukter saknas, och vilken vegetarisk produkt finns ännu inte i butikshyllan? AGFO Talk-publiken tyckte till. (AGFO) Läs mer ➔
Storpack gör att vi kastar mer mat
Att välja portionsförpackat och mindre förpackningar är klimatsmart. Det visar en ny studie från Karlstads universitet, som kartlagt matsvinn hos svenska hushåll. (Aktuell Hållbarhet) Läs mer ➔
Jordbruket sitter på många lösningar
13 jordbruksexperter ger i en debattartikel fyra förslag till bättre klimatarbete och produktion. Det handlar om markkol, jordbearbetning, drivmedel och fotosyntes. (DN Debatt) Läs mer ➔
Burgarkedjan virussäkrar restauranger
McDonalds jobbar på ett restaurangkoncept som ska motverka smittspridning. Servering från speciella matvagnar och hänvisning till väntplatser är några av lösningarna. (Business Insider) Läs mer ➔
Visar det orimliga med matsvinn
Med humoristiska reklamfilmer vill maträddarsajten Matsmart.se locka nya kunder internationellt. Filmerna visar hur bisarrt matsvinnet skulle upplevas om man bokstavligt kastade maten på gatan. (Resumé) Läs mer ➔
Mättar munnar med överskott
Amerikanska regeringen kommer lägga 300 miljoner dollar i månaden på att köpa in överskott av grönsaker, frukt, mjölk och kött från landets bönder. Aktionen ska rädda lantbruket och förse matbanker med mat till behövande. (New York Times) Läs mer ➔
Läs också:
- Spaning: Fyra utropstecken om svenskt växtbaserat protein
- Efterlysning: Här är vegoprodukterna som saknas på hyllan
- AGFO Talk: Detta behövs för att öka produktionen av svenskt växtbaserat protein