Så förändras matbutiken efter corona

1 miljard på inomhusodling, svensk 15-åring satsar på obemannad butik och så blir matbutikerna efter Corona. Det är några av nyheterna när vi summerar veckan som har gått.

Tips! Få nyhetssammanfattningen direkt till din mejlkorg varje fredag morgon, signa upp dig här

Snabb genväg till koll

Innovation, biologi, gastronomi, mylla och teknik – allt ryms i framtidens matsystem som omvandlas i snabb takt. Därför har vi satt ihop temaartiklar som ger dig full koll. (AGFO) Läs mer ➔

Gör det själv – snart för cellbaserat kött

Israeliska företaget Future Meat hävdar att de kan börja sälja ett "DIY-kit" 2021, som innehåller teknologin och utrustningen som behövs för att odla kött i labb. (The Spoon) Läs mer ➔ 

Det händer med matbutiken efter corona

De riktigt stora dagligvarudrakarna klarar coronakrisen bäst i livsmedelsbranschen, och när det hela är över kommer de bara bli ännu större än tidigare. (The Atlantic) Läs mer ➔

Uppsving för rekoringar

I coronakrisens spår märker lokala rekoringar runt om i landet av ett uppsving. Passa även på att läsa AGFO:s artikel om drivkrafterna bakom att man handlar lokalt. (Sveriges Radio) Lyssna här ➔

Ung entreprenör satsar på obemannad butik

Intresset för obemannade matbutiker växer. Senast i raden är 15-åriga Jack Berggren som sjösätter sitt koncept 24food. (Jordbruksaktuellt) Läs mer ➔

Miljardinvestering till inomhusodling

Med låg tillgång till vatten, höga temperaturer och lite åkermark behöver Förenade Arabemiraten importera 80 procent av sin mat. Nu satsar emiratet 1 miljard kronor på inomhusodling för att öka självförsörjningsgraden. (Fast Company) Läs mer ➔

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly med spaning, nyheter och global kalender – varje fredag direkt till din inbox, signa upp gratis här
Föregående
Föregående

Lista: Fisk och skaldjur i ny tappning

Nästa
Nästa

Genombrott för kofritt mjölkprotein