Trenderna som definierar 2020

Nytt år, nya trender – vi sammanfattar 11 trendrapporter med fokus på mat.

Missa inte AGFO:s egna trendspaningar –

signa upp på AGFO weekly här

Trender kan ses på olika sätt: Som en förändring eller utveckling i en viss riktning. En riktning som kan förändra ett helt segment eller bransch. Sedan finns det trender som snarare kan ses som en modefluga. De förändrar inte sin bransch, men kan vara ett piggt och uppskattat inslag där de uppstår. I den här listan hittar du både det kortvariga roliga och det som har potential att förändra.

1

Nya sockeralternativ, kylda snacks och och mat som producerats med regenerativt jordbruk. Dessa är tre av tio trender som Whole Foods listar i sin rapport.Läs den här ➔

2

FreshDirect, onlineaktör inom färsk mat, listar åtta trender inför 2020. De förväntar sig exempelvis likt Whole Foods att mat som producerats med regenerativt jordbruk kommer att vinna mark. En annan av deras förutsägelser är ett ökat intresse för ost som är producerad på ett hantverksmässigt sätt. Läs rappporten här ➔

3

header-image-template-v2

En törst efter nya smakäventyr, hållbarhet och sånt som är plånboksvänligt – dessa tre och sju andra dryckestrender lyfts fram av innovationsbolaget Imbibe som är specialister på just dryck. Läs mer här ➔

4

Konsultbolaget Innova Market Insights listar tio trender de tror kommer slå nästa år. Med på listan finns att intresset för matens textur ökar och att växtbaserade livsmedel fortsätter att växa i popularitet. Högst upp på listan hamnar storytelling, det vill säga vilken berättelse som företag bygger kring sina produkter och varumärken och hur dessa berättelser förmedlas till kunderna. Läs mer här ➔

5

Svenska Food & Friends spår att den lokalproducerade trenden växer sig ännu starkare under 2020. De kallar det för hyperlokalt, och tror att det lär ses i såväl produkter som restauranger och butikskoncept. De siar också om att vi kommer äta mer svamp, nötter och fröer under nästa år. Läs rapporten här ➔

6

Globala mat-, restaurang- och hotellkonsulterna Baum + Whiteman listar både trendkoncept och "buzzwords" i sin rapport. En av deras teorier om nästa år är att ghost kitchens, som redan är ett snabbväxande segment, fortsätter utvecklas och antar nya former. Till exempel förväntar de sig att bolag inom hemleverans mat börjar undersöka möjligheten att öppna egna ghost kitchens. En av ingredienserna Baum + Whiteman spår få stort genomslag nästa år är celtuce, en kinesisk grönsak som också kallas för sparrissallatLäs rapporten här ➔ 

7

Snacksföretaget Truly Good Foods listar trender inom snacks. Smaker av tropiska frukter som litchi kommer högst upp på deras lista. Andra trender de tror på är växtbaserade snacks samt "smör" gjorda på olika nötter och fröer. Läs mer här ➔

8

Chicagobaserade Technomic är ett konsultbolag som fokuserar på restaurang och café. De listar sju trender inför nästa år och en av dessa är grön mat. Det är i dubbel bemärkelse – både mer växter och att maten har grön färg. De tror också att konsumenterna nu börjar förbereda sig för en stundande lågkonjunktur och därmed har restaurangerna i de lägre prisklasserna mycket att vinna. Läs rapporten här ➔ 

9

Mattidningen Food & Wine frågade 34 kockar om vad de tror att vi kommer få se på restauranger under 2020. Bröd väntas få ett uppsving, rökta smaker är hett och högre krav på hållbarhet inom fisk och skaldjur efterfrågas. Läs hela listan här 

10

Tre aktörer inom hemleverans av mat, DoorDash, Grubhub och Uber Eats, har alla sina egna listor över vad som var populärt under 2019 och vad de tror kommer vara det 2020. Uber Eats förutspår att den väldigt Instagramvänliga stjärnfrukten kommer att slå stort. DoorDash förväntar sig en försäljningsökning i desserter som äppelpaj och chokladtårta. Läs om DoorDash här och Grubhub här ➔ och Uber Eats här ➔

11

AnswerRocket är ett analysbolag som använder sig av AI för att göra sina analyser. De har släppt en trendrapport med fokus på industrin för consumer packaged goods, till exempel torrvaror och hygienprodukter. Tre av insikterna från rapporten är att konsumenters krav på bolagen förväntas öka, att digitala kanaler för handel av varorna måste vara enkel och lättillgänglig och att bolagen kommer investera mer i förpackningar och design. Ladda ned rapporten här ➔

Läs mer:

8 trendrapporter för 2019

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, 

signa upp gratis här

Föregående
Föregående

Här är årets raketer på lästoppen

Nästa
Nästa

Skotsk startup odlar med havsvatten