AGFO-medlemmar: Vilka är de största utmaningarna att ta tag i?
Semestern är slut för de flesta och sommaren börjar dessvärre lida mot sitt slut. Vi kände snabbt av pulsen på några av våra medlemmar i veckan och ställde följande fråga:
”Efter sommaren, vilka ser ni som de största utmaningarna att ta tag i?”
For Real! Foods
“Hos For Real! Foods är det fokus på sälj och utrullning av vår nya brödfria och allergenfria pizzabotten för cafeer och restauranger. Utmaningen har varit fantastiskt både i Sverige och internationellt.
Utmaningen ligger i att förklara att de med denna produkt kan attrahera en ny och medveten målgrupp som annars inte skulle äta "fast food" och att det går att göra nya roliga tolkningar såsom rullpizza, pizzawraps och traditionella wraps. Ett helt nytt koncept med massor med fördelar helt enkelt.”
Sigill
“Sigill har massa viktiga och spännande saker på gång, vi ser ännu tydligare än tidigare att det Sigill erbjuder i form av tredjepartscertifiering och miljömärkning inom ramen för att en hållbar utveckling spelar en allt större roll i livsmedelskedjan. Vår största utmaning efter semestern är alltså att kunna prioritera i allt detta viktiga och spännande!”
Franka
”Sommaren närmar sig mot sitt slut och vi på Franka har en fullspäckad höst att se fram emot. I september lanserar vi på Systembolaget vilket är helt nytt för oss och kommer därför med sina utmaningar - vi har bl.a. en ny logistiklösning vi behöver lära känna. Som så många andra ser vi även att det ekonomiska läget i samhället riskerar att bli en stor kortsiktig utmaning. Minskad köpkraft hos konsumenter i kombination med ökade inköpskostnader ger ett tufft utgångsläge för oss nystartade verksamheter. Vi ser dock optimistiskt på hösten och är peppade på nå ut till ännu fler med Franka.”
Svegro
“Som ett steg i att nå Svegros ambitiösa klimatmål, i enlighet med Science Based Targets, kommer vi under hösten att fortsätta vårt arbete med energibesparingar och svinn. Vårt egenutvecklade, AI-baserade system AIGRO, som med hjälp av kameror läser av produkternas storlek samt detekterar skador, hjälper oss mycket i detta arbete genom att optimera odlingen och säkerställa att vi alltid har högsta produktkvalitet med minimal energiåtgång.”
Yelte
“För Yeltes del är den absolut största utmaningen att komma hela vägen fram med produktutvecklingsarbetet för att kunna starta upp med vår kommersiella produktion tillsammans med vår tillverkningspartner i Baltikum. Parallellt med det behöver vi också skala organisationen och identifiera rätt säljkanaler för att verkligen nå våra ideala kunder.”
Tack för alla inspel om vilka de största utmaningarna är att ta tag i. Vilka är dina utmaningar? Skicka en rad eller två till mig eller varför inte - hör av dig om du vill ha ett möte eller boka in en medlemsintervju i höst.
Sensommarhälsningar,
Anna Björnstad, ansvarig AGFO (anna.bjornstad@agfo.se)