Jordnära Mat: Steksmet genvägen till bättre vegomat i skolan

AGFO tog tåget till Gnesta, åt lunch med Jordnära Mat, lärde oss om föräldlingsbolagens utmaningar och allt om deras spännande produkt “steksmet”.

Daniel Israelsson, Fredrik Öst, Madeleine Harju från Jordnära Mat och Anders Engström från AGFO.

Steksmet är en proteinrik vegansk smet gjord på svensk sötlupin som exempelvis kan formas till falafel, burgare eller biffar. Daniel Israelsson heter kocken som kommit på den smarta och smakrika produkten, och sedan med hjälp av Fredrik Öst (som kläckte namnet) och Madeleine Harju drog igång Jordnära och jobbar med att ta den till nya höjder. Vi hade ett par väldigt trevliga, goda och intensiva timmar på kaféet Vårat ställe i Gnesta. Sedan följde vi upp med ytterligare några frågor till Madeleine Harju. Här våra frågor och hennes svar:

Tack för att vi fick hälsa på er i Gnesta! Berätta, vilka är Jordnära Mat?

– Jordnära erbjuder goda planetsnälla livsmedel, gjorda på råvaror ekologiskt odlade i Sverige. Med bra näringsinnehåll och utan onödiga tillsatser. Vi har en ambition om att förändra matvanor inom det offentliga köket såväl som hos privata aktörer genom att erbjuda enkla, goda och prisvärda livsmedel som råkar vara veganska, nyttiga och klimatsmarta.
Vi startade 2020 och har sedan dess utvecklat fem produkter gjorda på baljväxter, ekologiskt odlade i Sverige.

Vilka av matsystemets utmaningar går ni igång på mest?  
– Inom det offentliga och storköken så handlar det om att kunna erbjuda en produkt som kan hjälpa till att minska svinn och att det är en smidig produkt att jobba med. För den framtida dagligvaruhandeln så kommer det unika handla om flexibiliteten, smaken och såklart att den är ekologisk och baserad på svenska råvaror. 

Hur jobbar ni konkret för att bidra till lösning av dessa? 
– Vi jobbar idag med kommuner och då specifikt skolkök där vi både säljer våra varor men även utbildar köken i hur man kan använda originalprodukten, Steksmeten för att minska svinn. 

Tre varianter av steksmet. Än så länge säljs produkten bara till storkök.

Inom vilket område skulle ni gärna se ökad innovationskraft i matsystemet?

Stöd för förädlingsbolag, det är otroligt svårt att som liten aktör överleva trots att du har kunder som vill köpa på grund av att det finns mellanhänder som ställer krav på volym och som tar stora delar av vinsten. Det finns ett stort glapp mellan liten småskalig produktion och större volym där det krävs investering alternativ lån. Det finns mycket hjälp och stöd att söka om du har en teknisk lösning eller om du är jordbrukare men tar du fram ett livsmedel är det väldigt knapert, trots att ungefär varannan tugga vi svenskar äter kommer utomlands ifrån. Det finns mycket att vinna på att satsa på mindre företag med hållbar produktion, klimatmässigt, hälsomässigt och ekonomiskt. 

Finns det någon specifikt insats som ni vill lyfta fram från er sida, och som ni är extra stolta över? 

– Vi har haft välkända kockar som smakat vår produkt och älskat den, men när man blir som mest stolt är ändå när ett skolkök inser flexibiliteten med produkten eller när man ser ett stort leende hos en kund eller ett barn som kanske innan varit lite skeptisk. Att vi gjort lyckade utbildningsinsatser med skolkök där dom både hämtat inspiration men även själva fått vara kreativa. 

Vilka vill ni helst nätverka med och vilka möten skulle ni vilja få till i nätverket?
- Vi är intresserade att prata med dem som har samma värderingar som oss och där det finns intressanta samarbeten. Kommuner, storkök eller restauranger som vill ställa om och är intresserad av en svensk, ekologisk, flexibel produkt i köket som råkar vara vegansk.  

Har ni förslag på ämne ni gärna ser att AGFO gör spaningar och omvärldsbevakning kring?

Hållbar skolmat internationellt. Hur ser det ut? Vilken skolpeng har dom? Hur skiljer det sig mot Sverige? Hur löser dom hållbara målen? Vilka utmaningar har dom?

Slutligen, har ni några värdefulla tips till AGFO för att vi ska bli ett så relevant som möjligt affärs-och kunskapsnätverk för er? 

– Främja mindre aktörer, om det ska finnas innovation behövs det som inom alla andra branscher finnas en möjlighet att växa utan att ett storbolag köper upp en. Kanske ta fram ett koncept, affärssamarbete eller avtal mellan storbolag och småbolag där småbolag kan känna sig trygga. 

Lunchställe: Vår Lokal i Gnesta

Hett lunchtips: Ni måste givetvis testa steksmeten. Hur gott som helst!


Kontakta gärna Madeleine Harju på Jordnära Mat om du har förslag på samarbete eller bara vill veta mer om allt de gör!


Föregående
Föregående

Paulig: “Hälsa och välbefinnande ett uttalat prio”

Nästa
Nästa

Stolt Mat i Sörmland: ”Bidrar till ett godare liv"