Farmly – Appen som kopplar samman lantbrukare och restauranger i regionala nätverk

Träffa Ludvig Löfgren och Andreas Siljefors som grundat Farmly, en tjänst där lantbrukare säljer sina lokala produkter direkt till restaurangerna. Handeln sker via en mobilapp där Farmly erbjuder logistik som innebär att varorna hämtas hos lantbrukaren och körs ut till restaurangerna.

Första gången AGFO träffade startupen Farmly var strax efter att nätverket hade öppnat upp och Anna Björnstad kastat ut en fråga i AGFO:s LinkedIn-grupp om någon medlem fanns i Örebrotrakten och ville ta en fika. Ludvig Löfgren, som vid den tiden pluggade ekonomi på Örebro universitet, var inte sen att svara. Det har nu gått ett år sedan första mötet på Espresso House i centrala Örebro och Ludvig har lämnat staden för Uppsala där han tar sin master.

Med på mötet denna gång var även Andreas Siljefors som läste kandidat i systemvetenskap vid Örebro universitet, därefter ett år som systemutvecklare. Andreas har även lämnat Örebro för att ta sin master i datasystemvetenskap på Stockholms universitet.

Farmly består utöver Ludvig och Andreas av två andra medgrundare; Fredrik Birgersson som arbetar med IT, support och en del sälj plus Torbjörn Karlgren som har lång erfarenhet som entreprenör.

Det är bråda tider för Ludvig och Andreas som inte bara har masterstudier, hårt slit med Farmly utan även extrajobb för att få ihop ekonomin.


Innan vi går in på vad Farmly är för företag, vad fick er att starta eget under studietiden?

– Det var definitivt hungern av entreprenörskap som drev oss att starta eget. Att det sen blev Farmly var mest en slump. Vi hade flera andra idéer, bland annat en student-app, men där såg vi snabbt att det var svårt att tjäna några pengar. Efter en del research märkte vi att det fanns problem hos lantbrukare att få ut sina produkter direkt till restauranger och här föddes idén till Farmly. Vi kom sen i kontakt med olika personer, bland annat Oru Holding på Örebro universitet och genom dem fick vi kontakt med bönder och restaurangägare. Oru Holding är för övrigt delägare i bolaget idag.

Hur skulle ni beskriva företaget ni har startat?

– Farmly är en tjänst som kopplar samman lantbrukare och restauranger i regionala nätverk. Kortfattat handlar det om att lantbrukare säljer sina lokala produkter direkt till restaurangerna. Handeln sker via en mobilapp och vi erbjuder logistik som innebär att varorna hämtas hos lantbrukaren och körs ut till restaurangerna. I dagsläget samarbetar vi med Närkefrakt när det gäller logistik. Ett samarbete vi är väldigt nöjda med.

Hur tar ni betalt för tjänsten?

– Vi tar dels en provision av lantbrukarens försäljning, dels tar vi en logistikavgift av restaurangen. Det är lite olika procentsatser utifrån vad det är för råvara som förmedlas. 

Vilken är er vision?

– Att bli den marknadsledande plattformen för direkthandel mellan lantbrukare och restauranger.

Vilka, om några ser ni som era största konkurrenter?

– Vi ser inte att vi har några direkta konkurrenter i Sverige. Däremot har vi sneglat en del på italienska Soplaya för att få inspiration när vi skapat tjänsten.

Ni har gjort två piloter, vad har ni tagit med er från dessa projekt?

– Det stämmer, vi har gjort en lite större i Örebro och en mindre pilot i Värmland med sammanlagt sex restauranger och sex lantbrukare. Dessa har varit värdefulla för att utveckla appen och slipa på vårt värdeerbjudande till våra kunder.

– Nu har vi lanserat appen på riktigt och ser fram emot den lokala handeln av råvaror. En av restaurangerna vi samarbetar med är Naturens Hus som ligger mitt mellan Oset och Rynningevikens naturreservat i Örebro. De har en tydlig profil med lagad mat från grunden med hållbara råvaror vilket känns klockrent för oss. På lantbrukarsidan är vi stolta över att ha inlett samarbete med Pildammens grönsaker. De likt oss vill se en ökad handel av lokala råvaror i Örebro och Sverige.  

Vad ni har på gång närmsta året?

– Under 2023 vill vi framför allt få in fler användare och kunder till Farmly och få igång en stabil handeln av råvaror. Vi siktar även på att under 2023 förbättra våra befintliga IT-lösningar för att komma närmare en optimal produkt för våra kunder.

Vilka är era största utmaningar 2023?

– Omvärldsläget kommer självklart att vara en stor utmaning under året, det kommer vi inte ifrån. Så utöver att få fler användare och kunder behöver vi ta in kapital för att på riktigt få fart på Farmly. Vi är väl medvetna om att det kommer krävas hårt jobb och slit från vår sida men förhoppningsvis kan vi få tag i en eller flera investerare med stort kontaktnät och engagemang som vill vara med oss på resan.

Och om vi vänder på det, vilka möjligheter ser ni?

– Utifrån de samtal vi har haft med både restauranger och producenter ser vi att det finns en enorm efterfrågan på den typ av tjänst vi erbjuder. Vi har senaste tiden fått samtal från personer från alla delar av landet som hört av sig för att få veta mer eller undrat hur de själva kan komma i gång med vår app.

– Att därmed få in fler kunder och snabbt etablera oss som handelskanal ser vi absolut som uppnåeligt under året. Får vi väl in kunder ser vi även att möjligheten till att få in kapital till bolaget kommer att gå lättare.

Finns det något specifikt som ni vill lyfta fram från er sida, och som ni är extra stolta över?

– Ja, vi är enormt stolta över hela processen av att gå från idé till faktiskt produkt. Att utan extern hjälp bygga en fungerande e-handelsplattform i form av en mobilapp och därefter sälja in den hos producenter och restauranger känns helt fantastiskt.

Vilka vill ni helst nätverka med?

– Framför allt vill vi komma i kontakt med investerare som vi kan dela vår ambition och vision med, men även andra företag och individer där potentiella samarbeten eller liknande kan uppstå.

Slutligen, vilka råd skulle ni ge till någon som vill lyckas som entreprenör inom food tech/agtech?

– Att ha tålamod är väl bästa rådet. Pannben behövs också för det är mycket hårt slit som krävs. För att orka hela vägen rekommenderar vi verkligen att göra det tillsammans med andra, att ha någon att hela tiden bolla med. För dem som fortfarande är studenter finns mycket hjälp att tillgå så ta hjälp av olika institutioner. Här kan vi varmt rekommendera Örebro universitet som har varit ett starkt stöd hela vägen. 


Stort tack Ludvig Löfgren och Andreas Siljefors på Farmly och stort lycka till 2023!


Kontakta gärna Ludvig om du vill veta mer eller boka in ett möte.


Föregående
Föregående

Sweden Food Arena: ”Innovation är själva motorn i den nya livsmedelsstrategin”

Nästa
Nästa

"Tillväxtverkets roll i att stötta det svenska matsystemet"