Först ut att nappa på frukostdate med AGFO var startupen Amberry!

Med fokus på hälsa och hållbar livsstil

Frukostdate: Emily Grabe, Anne-Charlotte Holmlöv & Anna Björnstad

Frukostställe: Hotel Kungträdgården, Stockholm.

Vi rekommenderar: Hotel Kungsträdgården, med tillhörande Brasserie Makalös, bjuder på fantastisk frukostbuffe, vacker lokal och har dessutom vunnit pris för bästa samtalsvänliga restaurang.

Hej Amberry, varmt välkomna till AGFO. Vilka är ni?

- I vårt bolag Amberry och inom ramen för vårt livsstilskoncept Healthy blue habits, samlar vi all vår kunskap och erfarenhet för att göra det vi gillar allra mest - hjälpa människor att må bra. Genom bl a våra digitala hälsoprogram vill vi inspirera och guida konsumenten till en hälsosam och hållbar livsstil som funkar både på kort och lång sikt, utan att krångla till det.

Vilken (eller vilka) av matsystemets utmaningar går Amberry igång på mest?
- Det är hur maten vi äter kan bli vägen till hälsa och en hållbar planet istället för tvärtom, som det i stor utsträckning är idag. 1/3 av världens utsläpp är relaterade till produktionen och konsumtionen av mat eller går till svinn. Samtidigt skapar dagens livsstil mycket ohälsa och livsstilssjukdomar ökar i snabb takt. Mer än en fjärdedel av alla dödsfall i världen kan härledas till ohälsosamma matvanor och 60% av Europas sjukdomsbörda är livsstilsrelaterad. Lyckligtvis går den hälsosamma och klimatsmarta maten hand i hand, så genom att guida och inspirera till en hälsosam och hållbar matkonsumtion kan vi lösa en stor del av utmaningarna kopplade till matsystemet. I det ingår även att ta hand om våra nordiska råvaror och den mat som produceras lokalt. En ökad konsumtion av alla näringsrika och smakfulla råvaror och produkter som finns och kan produceras i Norden, gynnar inte bara folkhälsan och klimatet utan även våra svenska bönder, den inhemska produktionen och de svenska livsmedelsföretagen.

Hur jobbar Amberry konkret för att bidra till lösning dessa?
- Inom ramen för vårt livsstilskoncept Healthy blue habits, samlar vi all vår kunskap och erfarenhet för att göra det vi gillar allra mest - hjälpa människor att må bra. Att lägga grunden för en hälsosam och hållbar livsstil utan att göra avkall på vare sig matglädje eller umgänge. Vi vet att många konsumenter idag vill äta mer hälsosamt och hållbart, men har svårt att navigera bland olika hälsobudskap och klimataspekter. Genom bl a våra digitala hälsoprogram vill vi inspirera och guida konsumenten till en hälsosam och hållbar livsstil som funkar både på kort och lång sikt. Inom ramen för Amberry hjälper vi även företag som vill stärka sin position inom hälsa och hållbarhet genom produktutveckling och hälsokommunikation, så att de kloka valen blir enkla att göra för konsumenten. Genom att samverka och arbeta tillsammans – livsmedelsföretag, producenter och hälsoaktörer som vi – är vi övertygade om att vi kan göra stor skillnad. Regelverket gör det ibland utmanande att hitta och kommunicera de hälsobudskap som är relevanta för konsumenten, men genom att arbeta på flera plan och i flera kanaler samtidigt, kan vi tillsammans guida konsumenten rätt och därigenom både stärka folkhälsan och minska klimatavtrycket.

Inom vilket område skulle ni gärna se ökad innovationskraft i matsystemet?
- Vi lever i en spännande och utmanande tid där innovationskraften är stor och där maten och hur vi äter tar allt större plats i politiken, debatten och i sociala kanaler. Ett problem som vi ser är att forskningen inte riktigt går i samma takt och att vi ännu inte vet exakt hur näringen i en del av de nya livsmedlen tas upp i kroppen. Fytinsyra i baljväxter och matgryn kan t ex hämma mineralupptaget och frågan är vad som händer med de för hälsan så viktiga fytokemikalierna i råvarorna när de processas på olika sätt. Vi behöver innovationer och äta mycket mer av både hälsosamma baljväxter och matgryn, men det behövs mer forskning och kunskap om hur vi kan optimera näringsupptaget. Ett annat viktigt område som engagerar oss är hur vi alla kan ta hand om och använda våra nordiska råvaror på ett bättre sätt. Här är det många som driver på utvecklingen - start-ups, ideella föreningar, restauranger, producenter och livsmedelsföretag. Att underlätta och göra det snabbare och enklare att komma ut med budskap och nya produkter på marknaden tror vi skulle betyda mycket för omställningen.

Tack Emily & Anne-Charlotte för inspirerande frukostsamtal och stort lycka till vidare med det digitala hälsoprogramet!

Läs mer om Amberry och Healthy Blue Habits här

Föregående
Föregående

Coop - med fokus på hållbarhet & hälsa