Nya krav på framtidens ledare
Behöver besöksnäringens framtida ledare vara hållbarhetsexperter? Det undrar AGFO:s Frida Berglund i veckans spaning.
Allt högre krav från gäster och samarbetspartners kombinerat med matproduktionens påverkan på klimatet ställer nya krav på morgondagens ledare inom restaurang och besöksnäring.Företagsekonomiska Institutet, FEI, driver sedan tio år tillbaka utbildningen Food & Beverage Manager (finns här) som syftar till att utbilda morgondagens ledare inom den svenska mat- och dryckesbranschen. När utbildningen startades fanns inte hållbarhet med i kursplanen. Men under de senaste åren har hållbarhet, klimatpåverkan och miljötänk blivit allt viktigare inom besöksnäringen – liksom för gästerna som nu ställer högre krav på restaurangernas utbud och uttalade miljöengagemang."Den stora utmaningen för morgondagens ledare blir att kunna upprätta och kommunicera sina hållbarhetsstrategier internt och externt så att de förblir trovärdiga och efterlevs i den dagliga driften", säger utbildningsledaren Fredrik Önrup när jag diskuterar frågan med honom.FEI är inte den enda skolan som väljer att fokusera på en hållbar inriktning för blivande ledare inom besöksnäringen. Både Frans Schartaus Handelsinstitut och Yrkesakademin lägger fokus på det hållbara ledarskapet i flera av sina utbildningar. Att de väljer att lyfta in event- och möten som en viktig del i utbildningarna visar på att hela besöksnäringen nu behöver arbeta med hållbarhet över gränserna för att kunna möta efterfrågan på klimatsmarta val från både den enskilda restauranggästen och den stora konferenskunden.Samtidigt kan restaurangbranschen gå i bräschen för många viktiga frågor – om en restaurang kan ha en ”no waste vision” borde hushållen kunna eftersträva detsamma. En klimatsmart restaurang- och besöksnäring är viktig eftersom den skapar hållbara led bakåt i kedjan genom kravställning på hållbara produkter. Något som morgondagens F&B-ledare kommer ha kompetensen att göra.Hoppfullt, tycker jag!Ps. Vill du veta mer om Nordens mest hållbara restauranger och besöksverksamheter? Kolla in vinnarna i 360°EAT Guide Nordic.