Utstakad väg mot fossilfri mat

Vårt fossilberoende ska minska, men vem blir vinnare när matsystemet ställer om? Det funderar AGFO-Frida på i veckans spaning.

28 885 dollar – det är vad det kostar att bygga en helt fossilfri barnsäng från nedsågat träd till hemmet. Svenska Vattenfall ville visa att det går att tillverka fossilfritt, men också peka på att omställningen är långt ifrån en klackspark.Men nu sker plötsligt många saker samtidigt. I februari tillsattes en utredning för ett fossilfritt jordbruk som ska ge förslag på åtgärder nästa år. Igår presenterades lantbrukets egen fossila färdplan ihop med Fossilfritt Sverige, där 21 branscher ingår. "Det här är världsunikt. Det är inte ett självplågeri att gå över till fossilfritt, det är bra för Sverige och här är jordbruket en nyckelspelare", sa Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, vid lanseringen.I färdplanen finns mål att lantbrukets drivmedel, torkning och värme till 2030 är fossilfritt. För att nå dit behövs exempelvis en premie för att den som ställer om inte ska missgynnas ekonomiskt jämfört med att fortsätta köra på fossil diesel.

Vem tar på sig ledartröjan?

Initiativen för fossilfritt duggar redan tätt. En föregångare är östgötska Energifabriken som sedan 2010 kört fossilfritt. De har även tagit fram fossilfritt mjöl och rapsolja och tillverkar eget drivmedel. Arlas ekologiska mjölkgårdar har som mål att köra på 100 procent fossilfritt bränsle senast 2022. Inom grisproduktionen satsar Halla Gård på att bli en helt fossilfri gård med ett slutet kretslopp. Och Lantmännen och gödseltillverkaren Yaras testar att ta fram fossilfritt spannmål.Men här kommer också haken. Att ställa om kräver investeringar. Vem ska satsa pengarna och ta riskerna – och vem ska skörda de fossilfria frukterna?LRF är tydligt med att det inte kan kosta mer för ett ekonomiskt hårt pressat jordbruk. Är det handelns marginaler som ska krympas? Eller ska konsumenten stå för notan – eller statens budget? Lantmännens hållbarhetschef Claes Johansson sade att "Alla måste driva frågorna, det är inte lantbrukets problem."Nog har de stora aktörerna ett större ansvar. Och nu sneglar jag mot dagligvaruhandelns jättar, grossister, men även hotell och restauranger – vem tar på sig ledartröjan för att placera fossilfria produkter på våra tallrikar?

Föregående
Föregående

Sorry, men det är inte så enkelt

Nästa
Nästa

Hajpad sektor under lupp