Den nya guldgruvan
Blir det några gemensamma måltider framöver om vi ivrigt påhejade av handeln konsulterar våra blodvärden innan vi stoppar något i munnen? Veckans gästspanare Johan Sedenius ser en ny guldgruva växa fram.
Fysikern och författaren Bodil Jönsson talade under Livsmedelsdagarna med viss sorg om att individuella preferenser i allt högre grad styr över vad som serveras. Hon uttryckte förhoppningen att tiden inte är förbi för att alla runt bordet äter samma mat. Den önskan delar hon med många.Starka vinstintressen verkar i en annan riktning. Detaljisterna skruvar hårt för att långsiktigt befästa en affärsstrategisk position på hälsoområdet. I spetsen går börsnoterade Ica som med Apotek Hjärtat är näst störst på den svenska apoteksmarknaden. Sedan i fjol är bolaget delägare i Min Doktor med läkare online och fysiska kliniker i anslutning till de egna apoteken och butikerna. Siktet är inställt på ett åttiotal mottagningar runt om i landet. Hur det blir återstår att se. Läkemedelsverket föreslår nämligen stopp för vårdbolag att äga apotek och tvärtom. Inköp av såväl nässprej som fläskkotletter ger för övrigt bonus på Icakortet. Slantarna stannar i familjen, till glädje för aktieägarna.
"Offensiven rullar vidare"
Offensiven rullar vidare. Efter sommaren inledde Ica ett samarbete med Friskis & Svettis där marknadsledarens ambition är att producera hälsosamma recept och ökad medvetenhet om matens hälsopåverkan. Av en händelse riktar Icas senaste framtidsrapport ljuset mot just hälsofrågor. Vi får veta att en tredjedel av svenskarna kan tänka sig att dela persondata om sådant som blodvärden, hjärtrytm och matvanor med ett företag. En lika stor andel är villig att göra en dna-analys för att optimera sin kost. Icas vd, Per Strömberg, slår fast att rapporten blir underlag för bolagets fortsatta arbete inom hälsa.Vägen mellan labbet och butiken har redan öppnat. I september meddelades att personer som genomfört en hälsokontroll med blodtest hos analysföretaget Werlabs gratis blir erbjudna anpassade veckomenyer framtagna av Icas dietister. Färska uppgifter från SCB visar att de kan få mycket att göra – försäljningen av sötsaker ökade nämligen förra året mer än försäljningen av frukt och grönsaker. En guldgruva för affärsidén att tillhandahålla både bananer och ett stick i fingret.Johan Sedenius, journalist Land Lantbruk