Vertikalodlarens uppgång och fall

Förra veckan kunde vi rapportera om omtalade vertikalodlingsbolaget Plantagons konkurs. När vi nu till slut får en intervju med bolaget är frågorna många.

Hur ser de själva på konkursen och hela branschen för vertikalodling? Bolagets vice vd Owe Pettersson säger i vår intervju att konkursen endast handlar om saknat kapital. För ”möjligheterna och affärerna är fantastiska, och ligger en bit framåt i tiden”, menar han.Jag tror inte det är så lätt.Plantagon verkar i en sektor som har sett stora investeringar under de senaste åren; amerikanska Plenty har hämtat in 226 miljoner dollar, AeroFarm 138 miljoner dollar och Bowery 117 miljoner dollar. Och fler projekt pågår. I Dubai byggs en enorm vertikalodling, likaså i England och i Huddinge. Men än så länge finns det många frågetecken kring den här branschen, energiåtgång och affärsmodell för att nämna två. Och frågan är kanske inte när den här branschen slår igenom, utan om.Visst behöver matsystemet nya visionärer och entreprenörer. Men det behöver kombineras med transparens och inte minst – leverans. Det har Plantagon misslyckats med. Deras omtalade projekt i Linköping har omgärdats av minst sagt många turer och tomma löften. När bolaget bjöd in till investeringsmöte för ett år sedan, i samband med en crowdfunding-kampanj för deras stadsodling Plantagon Production, var det återigen stora löften. 43 procent rörelsemarginal utlovades redan från år ett. Och det med citatet "det är så lönsamt att det är som att odla pengar”. Kampanjen lyckades, ett par miljoner rullade in.I dag är tonläget ett annat. Att odla och framgångsrikt sälja 14 ton örter och bladgrönt om året – som deras affärsmodell bygger på – visade sig vara svårare än vad företaget trott.Här kan du läsa hela intervjun med Plantagons vice vd Owe Pettersson.Vill du läsa mer om stadsnära inomhusodlingar har vi samlat intervjuer och reportage här.

Föregående
Föregående

Derfor lykkes Danmark

Nästa
Nästa

Tuff kamp på nätet när kunderna vill välja själva