Insikter från London Food Tech Week

Förra veckan drog team AGFO till världens största foodtech-happening. Med sig hem tar de ett gäng insikter.

Under fem dagar, och på fem olika platser runt om i London, pågick London Food Tech Week. Vi lyssnande vi till runt hundra talare, träffade entreprenörer och deltog i ett panelsamtal om framtidens mat. En summering av konferensen:

  • En genomgående positiv anda, och en vilja att förändra matkedjan för att möta de utmaningar vi står inför.  ”Tillsammans” är nyckelord.
  • Alla var tydliga med sitt whypå vilket sätt deras produkt eller tjänst bidrog till en bättre och mer hållbar värld.
  • Data driver affären. Data är inte längre en huvudvärk och endast förknippat med kostnader utan är på väg att kliva in i affärens kärna. Kampen om konsumentens uppmärksamhet och pengar är kampen om konsumentens data. Vi förväntar oss i allt högre grad en skräddarsydd upplevelse baserad på våra preferenser – data är nyckeln.
  • Hållbarhet är ett måste. Hållbarhet stannar inte längre i kommunikationsavdelningens hållbarhetsplan utan ansluter sig till data i affärsverksamhetens kärna. Konsumenten röstar med plånboken och väljer i allt större utsträckning bort ohållbara alternativ. Företag som är ”purpose-driven” skaffar sig konkurrensfördelar genom kommunikation kring varför de existerar och varför någon ska bry sig.
  • Aktivt arbete kring beteendeförändring. Hur tar vi oss från en ohållbar samtid till en hållbar framtid? Många aktörer vill driva förändring med hjälp av positiva och lekfulla processer som tar fasta på konsumentens kreativitet och intressen. Gamification fortsätter vara hett.
  • Framtiden är ännu mer social. Millennials efterfrågar transparens och genomskådar ohållbara företag men etablerar gärna en långsiktig relation till varumärken och företag de sympatiserar med. Använd sociala medier för att kontrollera och bygga relationen till konsumenten. Ärlighet är avgörande – var tydlig med ditt ”Why”.
  • From farm to fork – ett populärt uttryck även på den här konferensen. Men som Philip James, från advokatbyrån Sheridans, poängterade i ett panelsamtal: ”Fokus ligger för mycket på fork. Farm måste in i diskussionen”. Exakt det vill vi göra med Agfo – knyta ihop hela foodtechsäcken inklusive agtech. Lyfta in hur dagens lantbruk digitaliseras och de möjligheter det innebär.

Det här är en kondenserad rapport från London Food Tech Week. Vill du höra mer, och se några fräsiga keynote-slides? Boka in oss för en dragning! På 30 minuter lovar vi att ge dig rejält med inspiration, intressanta case och ytterligare spaningar.

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly – varje fredag direkt till din inbox, signa upp gratis
Föregående
Föregående

Med hållbarhet som affärsidé

Nästa
Nästa

Clean eating på fallrepet