Med hållbarhet som affärsidé

London Food Tech Week har just gått av stapeln, så låt oss kika närmare på några brittiska företag där hållbarhetsarbetet är integrerat i affärsidén. (Nyfiken på insikter från konferensen, läs vår summering här)Cup Club utvecklar ett system för återanvändning av takeawaymuggar för kaffe. Det är inte bara matkedjan som behöver bli cirkulär utan även ekonomin, säger grundaren Safi Qureshi. Systemet har provats på universitet och kaféer, och är redo att rullas ut över London under 2018. Företaget Vegware vill stoppa berget av plast som växer runt om i världen och pajar haven. Deras bidrag är förpackningar gjorda av förnyelsebara eller återvunna material, som kan återvinnas tillsammans med matavfall.En annan stor utmaning för den hållbara matkedjan är att värna det lokala. Små lokala producenter har svårt att nå ut med sina produkter både till stora och små kunder. Privatkunderna tar mycket tid i form av marknadsföring, leveranser och betalningar. Varje order är relativt liten, många kunder krävs för att nå lönsamhet. Företagskunderna å andra sidan ställer tuffa krav på leveranssäkerhet, stort sortiment och låga priser. Ofta behöver en stor kund köpa mer av en produkt än vad en enskild gård kan producera. Fresh Rangevill råda bot på det här genom att utveckla ett logistiksystem och vad de kallar ett dynamiskt inköpssystem där producenten kan ägna sig åt sin huvudsyssla – att ta fram en bra produkt. Företaget vill bli länken mellan producenten och kunden genom att ta hand om leveranser, marknadsföring och kundkontakt. Många små producenter som jobbar tillsammans ger en styrka att sälja även till stora restauranger och delta i offentliga upphandlingar. Om producent A inte har sallad att skörda kanske producent B kan skörda istället?Sista hållbara utblicken handlar om majonäsmärket Hellman's och ett samarbete med maträddnings-appen OLIO. Projektet #SaveASpud tar sikte på alla potatisar som oätna åker ned i sopnedkastet efter några skrumpna dagar på en tallrik i kylen. Hundratals hemmakockar och influencers fick kartonger med Hellmann's produkter hemskickade och en uppmaning att hitta på recept som räddar gammal potatis med hjälp av produkterna. Resultat och recept filmades och publicerades i sociala kanaler hos OLIO.Är det smart hållbarhetsarbete, greenwashing eller bara innovativ marknadsföring? Döm själv. Vi skulle dock gärna se nästa upplaga av #SaveASpud handla om hur man räddar de där gamla ledsna majonäsbyttorna och ketchupflaskorna längst in i kylen.Självklart har vi aktörer som jobbar med att bekämpa matsvinnet även här i Sverige. Läs vår intervju med Whywaste, kika på appen Karma och läs utmärkta bloggen Matsvinnet. På Malmöfestivalen i somras kunde besökare äta mat – och sedan äta upp tallriken. Det är företaget Carumed som säljer engångstallrikar och bestick gjorda av hundra procent vetekli. ”Det smakar som Kellogg's All Bran ungefär”, säger Björn Hartzén på Carumed som siktar stort på den svenska marknaden.Och du – missa inte nya dokumentären Wasted! A Story of Food Waste, se trailern här. Klart sevärd!Ha det gott

Föregående
Föregående

Mot en smartare matkedja

Nästa
Nästa

Insikter från London Food Tech Week