"Ni suger och skadar hela branschen"
Unga vill betala mer för ekologiska livsmedel, flaska gjord på träfiber och miljoninvestering för mjukvara till kök – häng med när vi summerar veckans nyheter inom framtidens matsystem.
VD:n till konkurrenterna: "Ni suger"
Konkurrenternas produkter är så pass dåliga att de drar ner hela branschen, vilket skadar vår verksamhet. Det säger Pat Brown, VD för Impossible Foods, som gör växtbaserade alternativ till hamburgare. (Restaurant Dive) Läs mer här ➔
Först ut i Sverige med innovativ idé
Hejdå till soja- eller fiskmjöl – på Mällby Lantgård pickar hönsen i sig musselmjöl som bidrar till ett friskare hav. Gården är först ut i landet med lösningen. (AGFO) Läs mer här ➔
"Svensk mat ett klimatsmart alternativ"
Den svenska matproduktionens klimateffektivitet är så pass hög att vi borde exportera våra livsmedel. Det menar arbetsgruppen bakom en ny rapport från IVA, Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien. (Land Lantbruk) Läs mer här ➔
Unga konsumenter vill betala mer för ekologiskt
Konsumenter mellan 16-34 år köper oftare, och är villiga att betala mer för ekologiska produkter än genomsnittskonsumenten. Det visar en undersökning. (Foodnavigator) Läs mer här ➔
"Haven är överfiskade"
Innan årets slut ska Världshandelsorganisationen få till en global överenskommelse som förbjuder subventioner som bidrar till överfiske. Forskning visar att en tredjedel av fiskebeståndet idag fiskas så hårt att det överstiger vad som är biologiskt hållbart. (National Geographic) Läs mer här ➔
Världens första ölflaska gjord av träfibrer
Under C40-mötet i Köpenhamn presenterades den nya flaskan som huvudsakligen består av träfibrer. Insidan är täckt av ett tunt lager återvunnen plast. Siktet är nu inställt på att utveckla en flaska som är helt biobaserad. (Fri Köpenskap) Läs mer här ➔
Mjukvara för kök får miljoninvestering
Två bröder har tillsammans utvecklat en mjukvara som hjälper kommersiella kök med bland annat deras inköp och inventering. Bland kunderna finns Michelinrestauranger, och företaget fick nyligen investeringspengar på över 20 miljoner kronor. (The San Diego Union-Tribune) Läs mer här ➔
Restaurang satsar på återanvändningsbart
Take away-förpackningar slängs ofta direkt i en papperskorg när man ätit färdigt. En amerikanska restaurangkedja vill ändra på det. När kunden ätit upp kan förpackningen lämnas tillbaka till restaurangen där den diskas och kan användas igen. (The New Food Economy) Läs mer här ➔