Hamburgerjättar i duell

Klimatet omskrivs i media mer frekvent än någonsin, 13 innovationer för förbättrad djurhälsa och storbolag tror på regenerativt jordbruk – dags att summera veckans nyheter inom framtidens matsystem.

👉 Tips! Få nyhetssammanfattningen direkt till din mejlkorg varje fredag morgon, signa upp dig här

Slaget om vegoburgaren

Sverige är först ut i Europa när Burger King nu lanserat sin växtbaserade burgare som ska smaka och se ut som kött. Samtidigt har Max Hamburgare introducerat sin egna version av den köttlika burgaren. (Café) Läs mer här ➔

Rapport: Hett att investera i framtidens mat

Agfunders senaste rapport är en djupdykning i investeringarna inom agtech och foodtech i Europa 2018. Var ligger Sverige i investeringsligan och vilken var den största affären? Vi sammanfattar de viktigaste insikterna. (AGFO) Läs mer här ➔

Greta Thunberg-effekten har nåt e-handeln

Hållbar produktion och leverans inom e-handel är viktigast för konsumenter som handlar livsmedel på nätet, enligt nya E-handelsbarometern. (Fri Köpenskap) Läs mer här ➔

Digital djurhälsa – 13 innovativa lösningar

Nu digitaliseras djurhälsan i allt högre utsträckning och de svenska företagen ligger långt framme. (AGFO) Läs mer här ➔

Motstånd mot ny genteknik får dem att lämna EU

Lyckeby Starch har förädlat fram en stärkelsepotatis med hjälp av gentekniken Crispr. Om dödläget inom EU kring gentekniken inte bryts planerar de att flytta produktionen från Sverige. (Land Lantbruk) Läs mer här ➔

Storbolag satsar på regenerativt jordbruk

"Det är ett viktigt ämne för matföretag eftersom vi gör mat som produceras genom jordbruk." Så förklarar Shauna Sadowski från General Mills anledningen till varför ett av världens största matföretag väljer att satsa på regenerativt jordbruk. (Food Dive) Läs mer här ➔

Vegoalternativ inte alltid succé

Konsumenttrenden, höga utpriser och billiga råvaror lockar företagen att satsa på vegoalternativ. Men trenden innebär inte omedelbar succé och flera företag har misslyckats. (ATL, betallänk) Läs mer här ➔

Matjätten dissar utländska tomater i sommar

Hög efterfrågan på svenska produkter och miljövinster. Dessa är anledningarna till att Ica byter ut de importerade plommontomaterna till svenskodlade under några månader. (Land Lantbruk) Läs mer här ➔

Medier uppmärksammar klimatet mer än någonsin

Klimatfrågan har aldrig varit så omskriven som nu. Antalet klimatartiklar har ökat med 38 procent sedan 2017. Rapporteringen ökade som mest under hösten, efter sommarens torka. Det visar en ny rapport. (Vi Skogen) Hämta rapporten här ➔ 

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly med spaning, nyheter och global kalender – varje fredag direkt till din inbox, signa upp gratis här
Föregående
Föregående

Nervkittlande framtid för ätbara robotar

Nästa
Nästa

Digital djurhälsa – 13 innovativa lösningar