Så bra är de vegetariska alternativen
Svensk uppfinning kan förlänga mjölkens livslängd, lantbrukare visar oväntat stort intresse för nytt forskningsprojekt och cellbaserade räkor ska bli verklighet. Häng med när vi summerar veckans nyheter!
Köttalternativen i fokus
Mat har stor påverkan på vårt klimat. Ska vi välja bort köttet? Och hur bra är i så fall de vegetariska alternativen? Radioprogrammet Klotet har dykt ner i frågan. (Sveriges Radio) Lyssna här ➔
Experterna: Det här är framtidens djurhälsa
Reglerna för antibiotika skärps inom EU och djurskydd kommer allt högre upp på agendan. Nu digitaliseras djurhälsan i allt högre utsträckning – och de svenska företagen ligger långt framme. (Agfo) Läs mer här ➔
Cirkulär matproduktion – utopi eller framtid?
Går det att skapa en matproduktion där allt har ett värde och som ger noll avfall? Det var en av frågorna som panelen diskuterade på veckans Agfo talk. (Agfo) Läs mer här ➔
Svensk innovation kan förlänga mjölkens hållbarhet
Två KTH-forskare har uppfunnit ett membran som släpper igenom dryck åt ena hållet, men ingen luft åt det andra. Detta kan förlänga mjölkens hållbarhet då det är luften den kommer i kontakt med som gör den dålig. (Breakit) Läs mer här ➔
Jordbruket ska bli klimatneutralt till 2050
Organisationen Landbrug & Fødevarer har ett ambitiöst mål: danskt jordbruk ska bli klimatneutralt. L&Fs administrativa direktör säger att de danska lantbrukarna är bland världens bästa, men att de också har kvar att lära. (ATL) Läs mer här ➔
Räkor flyttar upp på land
Företaget Shiok Meats satsar på cellbaserade räkor. Ambitionen är att ha en första produkt på marknaden inom tre till fem åren. (TechCrunch) Läs mer här ➔
Stort intresse för Oatly-projekt
Oatly och SLU gick nyligen ut och efterlyste animaliebönder som vill odla mer vegetabilier i ett nytt forskningsprojekt. Och intresset är stort. "Vi är faktiskt lite tagna av engagemanget", säger Carina Tollmar på Oatly. (Land Lantbruk) Läs mer här ➔
Kaffejätte satsar 100 miljoner dollar på innovation
Världens största kaffekedja Starbucks investerar i en fond för att främja företag som utvecklar ny teknik och produkter för livsmedels- och detaljhandeln. (Reuters) Läs mer här ➔