Svenska ärtor gör succé
Sex heta mattrender 2019, svensk vertikalodling växer så det knakar och livestreamande bönder hittar nya affärsmöjligheter. Detta och mer när vi summerar veckans nyheter.
Svenska ärtor når nya höjder
Få växtbaserade proteiner är gjorda med svenska råvaror. En utmanare är Bärta, som gör sina produkter med ärtor från Öland. Priserna och investeringarna regnar nu över företaget. (ATL, betallänk) Läs mer här ➔
14 teman som ger dig koll
Crispr, cellbaserat kött, precisionsodling, proteinskifte, kolinlagring - det är mycket att hålla koll på. Här är ett enkelt sätt att få en överblick. (AGFO) Läs mer här ➔
Matjätten ska halvera matsvinnet
Nytt år betyder nya mål. Nu inför Axfood nya hållbarhetsmål – halverat matsvinn senast 2025. (Livsmedel i fokus) Läs mer här ➔
Nu ska matfusket straffa sig
Från årsskiftet återinförs fängelsestraff för visst matfusk. Samtidigt utvecklas sätten att spåra mat. Men det finns mer att göra. ”Vi har inte koll på fuskarna idag”, säger Louise Nyholm på Livsmedelsverket. (AGFO) Läs mer här ➔
Framtidens pizza levereras av robothund
Under elektronikmässan CES presenterades en ny leveransmetod: robothunden. (E-handel.se) Läs mer här ➔
Livestreamande bönder gör succé
I Kina växer intresset för livestreaming som visar jordbruk och landsbygd, och det skapar nya affärsmöjligheter. En streamer ska nyligen ha lyckats sälja 1000 ton apelsiner på endast 13 dagar. (Tech in Asia) Läs mer här ➔
Svensk vertikalodling växer så det knakar
Grönska började odla vertikalt i en källare stort som ett studentrum – idag ska de fylla en lokal på 900 kvadratmeter. Här ska de kunna skörda 1 miljon krukor grönt per år. (SvD, betallänk) Läs mer här ➔
Sex mattrender för året
Den amerikanska nyhetsplattformen Food Dive presenterar vad de tror kommer trenda inom mat 2019. (Food Dive) Läs mer här ➔
Det kinesiska lantbrukslandskapet antar ny form
I mitten av 1980-talet bröts de kollektiva jordbruksformen upp och 2008 fick de kinesiska bönderna möjlighet att börja hyra ut sin mark. Nutidens kinesiska bonde går klädd i kavaj och tjänar pengar genom att odla allt större arealer. (DN) Läs mer här ➔