Att driva beteendeförändring kring mat

AGFO talk bjuder på trendspaningar och spännande paneldiskussioner. Torsdag 3o augusti diskuterar AGFO ihop med gäster hur man driver beteendeförändring kring mat.

[embed]https://youtu.be/x-7b0zlOso0[/embed]

Vi utsätts för påverkan i alla våra valsituationer. Att salladen står först på buffébordet har vi vant oss vid. Vi reflekterar inte över hur det påverkar våra val. Det är nyttigt med sallad – och lönsamt för restaurangen.  Men när Hemköp började placera vegobiffar i köttdisken väckte det starka känslor. ”Pekpinnar och populism” tyckte en del.

Många förslag i debatten gäller nya former av påverkan: t ex sockerskatt och nya märkningar av livsmedel. Vad är det som avgör om påverkan är något positivt? Samtidigt vill många även se att vi äter insekter. Hur ska urk-faktorn överkommas och vad krävs för att något nytt ska anammas av den stora massan? Och är det så att vi tar klokare och mer hälsosamma val bara för att vi välinformerade? AGFO inleder med en kort presentation kring fakta och trender. Därefter panelsamtal med:

Carl-Johan LagerkvistProfessor i företagsekonomi vid SLU

Nils Österström

Insektsentreprenör och ordförande Insektsföretagen

Anette Rosengren

Tidigare kommunikationsdirektör på Lantmännen, och vd på Doggy och Fazer bageri.

Se hela inspelningen härHär kan du läsa en summering

 [embed]https://youtu.be/1UVk1ZfMTiY[/embed]

Föregående
Föregående

Lifehack löser matsvinnets bov

Nästa
Nästa

Matbutik snabbar upp handlingen