Nyfiken på en förarlös närbutik, öppen dygnet runt och som drivs av solenergi? Kolla in konceptet Moby Mart som idag finns utrullat i Shanghai. Nu har de svenska grundarna Tomas och Hannah Mazetti tagit konceptet till Sverige, på Värmdö. Läs mer hos Dagens Handel här
Lista: 20 robotar som tar hand om matleveransen
Självkörande närbutiker, drönare som kör ut fredagstacon och robotar som levererar matkassen – vi guidar till leveransrobotar.
Under pandemin har efterfrågan på matlevererande robotar ökat. En av orsakerna sägs vara att när man i dessa tider gärna undviker mänsklig kontakt har leveransrobotar kunnat ge just detta – distans. Starship Technology som funnits på marknaden några år och finns i fem länder uppger att intresseförfrågningarna under pandemin har ökat kraftigt.Marknaden för matrobotar växer och väntas ha en årlig tillväxt på i snitt 12 procent fram till 2025, enligt en rapport från Research And Markets. Det handlar om allt från lagerplock till robotar som flippar burgare på restaurang.
Robotar inomhus
- BellaBot är namnet på denna autonoma serveringsrobot från den kinesiska robottillverkaren PuduTech. Roboten har kattliknande ögon och öron som kan ändra utryck – glad, arg etc.
- Kinesiska Keenon Robotics lanserade sina första serveringsrobotar redan 2016. Robotarna kan upptäcka hinder och har automatiserad stopp så att de inte stöter på människor.
Sydkoreanska Woowa Brothers är en tung spelare i matleveransbranschen med sin app Baedal Minjok (har ungefär 27 miljoner matleveransorder per månad). Nu tar företaget nästa steg och utvecklar en leveransrobot, Deli, som kan leverera mat både i inomhus- och utomhusmiljöer.
https://youtu.be/uFSdxwRVh8ARobo-dough? Zume Pizza låter robotar göra pizzan. Zume har fordon utrustade med ugnar där pizzorna lagas medan de kör. Pizzaföretaget Dominos har tillsammans med Ford även testat utkörning av pizza med självkörande bilar. I november 2019 skrev den digitala plattformen Recode om hur Zume Pizza värderas till 2 miljarder kronor och det värdet förväntas vara fördubblat vid investeringsrunda. SoftBank och Uber är två av de största investerarna.
Robotar på vägarna
I februari 2020 investerade japanska biltillverkaren Toyota närmare 400 miljoner dollar i Pony.ai. Bolaget satsar på självkörande fordon, och växlar nu upp sin leveranserbjudande under rådande coronakris.
San Fransisco-baserade leveransföretaget Postmates presenterade sin nya robotkompis Serve i december 2019. Den ska arbeta sida vid sida med företagets mänskliga bud och ska kunna flytta små föremål över korta avstånd. Serve körs på el och rör sig i gånghastighet på mindre trafikerade gator och på trottoarer. Roboten testas på äldreboenden i Kalifornien för att finslipa dess sociala medvetenhet och lära den att navigera på ett respektfullt sätt kring funktionshindrade.
Den amerikanska dagligvarukedjan Walmart and robotföretaget Nuro testar förarlöst tillsammans. De vill bygga en prisvärd och bekväm leveranskedja som accepteras i bostadskvarteren. En testgrupp med frivilliga kunder i Huston utvärderade tjänsten i december 2019 och i en bloggpost lovar Walmart och Nuro att tjänsten ska rullas ut större "inom några veckor".
Beställ hämtmat i London och det kan hända att den levereras av den lille självkörande roboten 6D32 som görs av Starship Technologies. När maskinen är vid din dörr får du ett sms med en kod för att plocka ut maten ur roboten. Maskinen har gps-sändare och datorsyn som gör att den känner igen sin omgivning. Nio inbyggda kameror ska se till att den hittas om maskinen blir stulen. Starship har under 2017-2019 testats i 16 länder.
Marble är skaparna bakom den "lille vänlige grannroboten", som den kallas. Här ska färdigmat, medicin eller livsmedel kunna levereras fram till dörren. Företagen brottas mot lagstiftning i Los Angeles, medan Florida har varit mer tillåtande. I bland annat London testas matlevererande robotar.
I augusti 2019 skrev nätsajten ZDNet om Amazons leveransrobot Scout. I södra Kalifornien gjordes under hösten testkörningar där leveransroboten ledsagades av en människa som även har kunnat ta upp reaktioner från människor som mött roboten. I september 2019 hade ännu inte Scout börjat rulla på gatorna på egen hand, utan mänsklig ledsagare. Håll utkik under 2020.
En leveransrobot på tre hjul är Refraction AI:s lösning för att hitta ett mellanting mellan en vanlig leveransbil och de mindre leveransrobotarna som har kort räckvidd och litet utrymme. I Rev-1 får 4 till 5 matkassar plats, enligt företaget. Fokus är att bli en aktör på den lokala matleveransmarknaden. Rev-1 går på el och ska gå rutter upp till 4 kilometer. Då kan den göra 4 till 6 leveranser per dag, enligt Refraction AI.
Robotar under jorden och i luften
[embed]https://youtu.be/5L6NIGCS9zw[/embed]Är det här framtidens retail? Vissa menar det. Israelbaserade CommonSense Robotics har utvecklat världens första underjordiska och helautomatiska lager. När e-handeln utvecklas kan automatiserade lager snabba på leveranserna, men det är först när vi faktiskt tar lagret till staden som det kan gå riktigt snabbt. Det menar företagets vd Elram Gorem. Genom att använda outnyttjade ytor i staden, som nedlagda garage, går det att plocka och nå kunden inom en timme med livsmedelsleveransen. Det nya lagret ligger i Tel Aviv. Kan användandet av outnyttjade ställen i staden bli nya modellen för e-handel? [embed]https://youtu.be/hbBpjRFmt8U[/embed]I december 2019 genomfördes Sveriges första matleverans med drönare. Maten flögs från en restaurang till universitetsområdet i Linköping, totalt handlade det om 1,7 kilometer. "Det var en relativt kort sträcka fågelvägen, men en viktig milstolpe i att visa att fossilfria transporter kan komma att utföras av drönare inom en snar framtid", säger projektledaren Andreas Gising, från forskningsinstitutet RISE. [embed]https://youtu.be/5niqPKQj6i0[/embed]Genom att teama ihop sig med apotek, caféer och olika typer av servicebutiker kan Wing leverera lättare typer av varor till kund via en app. De har gjort 75000 testflygningar och har adderat ett antal företag för samarbeten i Canberra i Australien, Helsingfors i Finland och i Virginia i USA.
Framtiden
Ju mer teknikdriven matindustrin blir desto mer sneglas på hur företagen kan använda AI-teknik, robotar, sensorer och olika former av automatisering. Utvecklingen går rasande snabbt, och lagar och regler kan se olika ut i respektive land eller union. Att bo i "fel" land kan bli en konkurrensnackdel.Med ny teknik, och nya metoder kommer nya problem. Vilka problem kräver lösning när svävare, drönare och robotar dominerar luft och mark? Hur ska tekniken skydda drönar- eller robotleveranser från snillrika tjuvar och hur garanteras säkerheten? Och hur går det att få lönsamhet? Följ med när AFGO bevakar utvecklingen.
LÄS MER:
AGFO-spaning: Från stormarknad till obemannad
Guide: 14 spännande fältrobotar och projekt
AGFO-talk: Hur handlar vi maten i framtiden?
[embed]https://youtu.be/tFvfqhn6jzs[/embed]