Nuverica: “Letar efter pilotkunder som vill vara med på resan”

Nystartade Nuverica är senaste tillskottet i AGFO:s nätverk. För att få lite bättre kläm på vilka de är och vilka visioner de har tog vi ett teamsmöte.

Nuverica

Carolin Solskär ville hitta ett problem inom livsmedelsindustrin att lösa. Karin Jonsson hittade problemet.

Ni har precis startat företaget och det finns säkert många som ännu inte hört talas om er. Berätta, vilka är Nuverica?

– Nuverica har digitaliserat processen som livsmedelsföretag behöver gå igenom för att förstå och tolka vilka närings- och hälsopåståenden de kan göra om sina produkter. Allt man behöver göra i vår plattform är att fylla i en produkts näringsvärden samt portionsstorlek och försäljningsstorlek, så får man en rapport på vilka påståenden som gäller. Produkter kan följas från koncept till lansering, och ändras näringsvärdet på vägen, så uppdateras vilka påståenden man får säga.

Vilka är ni som startade företaget och vilken bakgrund har ni?

– Jag har startat bolaget tillsammans med Karin Jonsson som har en Doktorsexamen inom Nutrition and Food Science, med över 10 års konsulterfarenhet av regelverket för närings- och hälsopåståenden. Hon jobbar idag som Sustainability Program Manager, Nutrition & Food Health på livsmedelskoncernen (och AGFO-medlemmen) Paulig.
– Jag har själv en bakgrund inom teknisk innovation från bolag såsom Microsoft och Nordic Tech House, och jobbat med entreprenörskap på olika vis de senaste 10 åren.

– Med oss har vi även Hannes Hornwall, som är Tech Lead. Hannes har över 10 års erfarenhet av fullstack utveckling.

– Vi grundade bolaget tillsammans med bolagsbyggarna Hidden Dreams.

Vad fick er att starta företaget i maj?

– Jag blev anställd på en projektanställning i februari av Hidden Dreams, där jag fick uppdraget att på 4 månader hitta en affärsidé jag tror på, göra marknadsundersökningar, skriva ett investeringsprospekt och pitcha in det till Hidden Dreams investeringskommitté. Om de trodde på idén så skulle jag få en investering och kunna starta upp bolaget.

– Jag började därför höra av mig till personer med intressanta profiler på LinkedIn. Jag har själv en bakgrund inom livsmedel, jag är utbildad kock och jobbade som sjökock i många år, samt är utbildad kostrådgivare. Så jag visste att jag gärna skulle vilja hitta ett problem inom livsmedelsindustrin att lösa. Karin var den allra första jag hörde av mig till, och när vi hade vårt första möte där jag berättade för henne att jag letade efter manuella och tidskrävande problem som man skulle kunna lösa digitalt, så sa hon direkt "jag har ett perfekt problem!", och när hon berättade om processen för närings- och hälsopåståenden så visste jag med detsamma att det var detta jag ville köra på. Sedan krävdes det såklart en process av att göra marknadsundersökningar och förstå om det var ett problem som många hade, vilket det snabbt blev tydligt var fallet. Så jag pitchade idén till Hidden Dreams, som också tyckte det lät som en bra idé, och gav oss investeringen så vi kunde börja bygga bolaget.

Vem/vilka vill ni helst nätverka med?

– Personer som jobbar med närings- och hälsopåståenden, oavsett på vilket sätt. Just nu håller vi på och utvecklar tjänsten, och jag vill mer än gärna komma i kontakt med så många som möjligt bara för att få höra hur man jobbar med den här typen av påståenden idag. Eftersom jag själv inte kommer från branschen, vill jag just nu bara lära mig så mycket som möjligt.

– Vi letar även efter fler pilotkunder, som vill vara med oss under utveckligen och ge kontinuerlig feedback.

Vilka målgrupper riktar ni er främst till nu i början och vad har ni för visioner framöver?

– Vi kommer till en start fokusera på den Svenska och Finska marknaden, och primärt på bolag som jobbar mycket med närings- och hälsopåståenden.

Ämnen ni gärna ser att AGFO gör spaningar och omvärldsbevakning kring?

– Med min egna bakgrund inom innovation, så tycker jag det är väldigt spännande och viktigt med konsumenttrender. Vad behöver man som bolag fokusera på för att fortsätta vara relevant? Vilka mattrender kommer vi se de närmsta året, och kommer de hälsotrender vi ser nu fortsätta vara relevanta?

Har du några värdefulla tips till AGFO för att vi ska bli ett så relevant som möjligt affärs-och kunskapsnätverk för er?

– Så stort fokus som möjligt på nätverkande och att kunna dela kunskap sinsemellan.

Slutligen, står namnet Nuverica för något speciellt?

– Ja, det är en kombination av orden Nutrition och Verification.

Nuverica

Karin Jonsson, Carolin Solskär & Hannes Hornwall på Nuverica


Kontakta gärna Carolin Solskär om du har förslag på samarbete eller bara vill veta mer om allt de gör!


Föregående
Föregående

Mycorena: “Vi erbjuder nästa generations livsmedelsingrediens”

Nästa
Nästa

FOR REAL! FOODS: “Hälsosam fryst pizza bara början”