MYLLA utmanar matjättarna

Mylla.se har precis öppnat för matglada kunder i Göteborg och Stockholm när Anna och Anders träffar en av grundarna Jens Thulin. Läs om livsmedelsbutiken som vill göra både kunder och producenter glada, och ta marknadsandelar från matjättarna.

När AGFO-teamet Anna och Anders träffar Jens Thulin är det faktiskt andra gången på kort tid. Förra gången vi sågs hade vi vårt första AGFO confab* där Jens var en av 7 deltagare och diskuterade affärsmodeller utifrån två framtidsscenarion.

Och nu sitter vi här lite mer än en vecka senare och har precis rivit av ett AGFO talk där Jens hoppat in och gjort ett strålande jobb i panelen (se film här). 

Att Jens åkt upp till Stockholm från Vismarlövsgården i Skåne är dock inte bara för att träffa oss. Det är dags för lansering av matförsäljningstjänsten Mylla.se i Stockholm. 

– Egentligen skulle vi ha lanserat till våren, men vi upptäckte att vi fick många förfrågningar på vår sajt från folk med postnummer i Stockholm, berättar han.

Just nu är sajten fylld av produkter från framförallt Skåne, men planen är att på sikt ha leverantörer i hela landet.

– Vårt säljargument är inte i första hand närproducerat utan att man köper direkt från producenten, menar Jens. På så vis får producenten mer betalt och i många fall blir det dessutom billigare för kunden. 

Jens Thulin bubblar med idéer som han och medgrundare Rickard Sandal har om hur Mylla.se kan utveckla verksamheten. En grundidé är att själva den tekniska plattformen lite ska fungera som Blocket gör för bilhandlare. Varje producent kan sätta upp sin egen shop hos Mylla som sedan producenterna länkar till. Till skillnad från Blocket har dock Mylla mycket mer handpåläggning där de packar och distribuerar varorna åt företagen. 

Det finns också många idéer om hur Mylla kan underlätta för konsumenten. Exempelvis att ha ett stående matkonto hos Mylla som sedan kunden kan använda till att köpa bra mat. Man gör ett commitment, lite grann som att teckna en prenumeration. En annan är att grannar går ihop och gör gemensamhetsköp vilket kan ge billigare och miljövänligare leveranser.

Entusiasmen hos Jens är stor, och en drivkraft är uppenbar: Att utmana det befintliga systemet. 

– Mat är en jättebusiness. Det räcker med att ta någon procent av kakan för att få det att gå runt.

Nedan får ni veta mer om Jens Thulin, Rickard Sandahl och deras företag Mylla.se.

Kan du berätta lite kort om din och Rickards bakgrund?

– Sett till mig och Rickard som grundarpar har vi en intressant match med perspektivet från både konsument/marknad och producentled. Rickard har en bakgrund som Nordic brand manager i Köpenhamn och de senaste tio åren innan Mylla arbetade han som strategikonsult för varumärken så som Orkla, Carlsberg och Lantmännen. 

Jag själv driver ett familjelantbruk i Vismarlöv öster om Malmö där vi bedriver spannmålsodling och nötköttsproduktion. Jag har en masterexamen inom Sustainable Management och när jag tog över Vismarlövsgården satte jag som mål att utveckla Sveriges klimatsmartaste nötköttsproduktion. Parallellt med gården har jag och min sambo varit med och byggt upp bolaget GIAB Nordic som helt och hållet bygger på en cirkulär affärsmodell. Vi tog bolaget från ca 10 anställda till drygt 100 medarbetare, en omsättning på över 200 miljoner och börsnotering vilket möjliggjorde för satsning på Mylla.

Berätta, vilka är Mylla för dem som inte känner till er?

– Affärsidén för Mylla.se är att utveckla och äga marknadsplatsen för transparent och spårbar direktförsäljning av råvaror och livsmedel. Marknadsplatsen gör det möjligt för bönder, producenter och varumärken att sälja utan kostsamma mellanhänder utanför nuvarande livsmedelssystem. På Mylla.se är det producenten/varumärket som äger kundresan, ansvarar för prissättning och kampanjer. 

Vi utvecklar en tekniskt avancerad plattform med integrerad logistik och spårbarhet samt en mjukvara som gör det möjligt för producenter att bedriva egen e-handel utan att behöva utveckla och underhålla i egen regi. Allt ifrån avtal för logistik och betallösningar till SEO-optimering, liveshopping och receptgenerator finns i plattformen. Plattformen utvecklas inom tre olika affärsområden vilket innebär försäljningskanaler mot konsument, hotell & restaurang samt offentlig sektor.

Rickard Sandahl, VD & grundare och Jens Thulin, medgrundare på Mylla

Vilken är er vision?

– Myllas vision är att utveckla och äga marknadsplatsen samt tillhandahålla infrastrukturen som möjliggör transparent direkthandel av svenska råvaror och livsmedel utan överflödiga mellanhänder från såväl små lokala producenter som nationella varumärken.

Vad har ni på gång framöver?

– Nationell skalning där vi smyglanserar i Stockholms- och Göteborgsregionen redan nu i december. Efter snart 18 månaders utveckling närmar vi oss lansering av vår egenutvecklade plattform. Tanken var att först lansera plattformen där producenter och varumärken enkelt kan ansluta sig själv och sedan expandera geografiskt. Dock har efterfrågan varit stor även med befintligt utbud så vi kastar oss ut och testar.

Vilka är era största utmaningar?

– Att vi utmanar ett stort etablerat system med ett fåtal stora aktörer vilket kräver mycket tid och kapital. Det handlar om beteendeförändring från både producent och konsument och det är inget som görs i en handvändning. Jag tror jag kan räkna alla som varit missnöjda efter en leverans från Mylla på en hand. Lika så kan jag även räkna alla som tycker att Mylla är en dålig idé eller att lösningen inte behövs på en hand. Men att gå från detta till att sätta det i system kräver tålamod och hårt arbete.

Finns det någon speciell insats som ni vill lyfta fram som ni är extra stolta över?

– Rent generellt skulle jag säga att vi är stolta över att vi exekverar våra idéer och testar parallellt med att vi utvecklar plattformen. Vi har snart levererat 30 000 orders och är ca 100 producenter anslutna.
– En specifik insats vi är stolta och tacksamma över är vårt spännande First mile-projekt i samarbete med Gordon Delivery. Genom ett strategiskt samarbete har vi utvecklat en first mile-lösning anpassad för den småskaliga producentens villkor. I praktiken innebär detta en integration mellan deras smarta mjukvara för ruttplanering och ruttoptimering och vår plattform. Denna gör det möjligt att samdistribuera Myllas ingående logistik i Gordons utgående. När Gordon kör en hemleverans kan producenterna boka upphämtningar som integreras i dessa befintliga rutter och planeras in i takt med att deras bil blir tom längs rutten.

Vilka möten skulle ni helst vilja få till i nätverket?

– Där vi står i dagsläget är det två typer av möten vi är i full gång med. Dels vill vi nätverka med alla producerande företag som är intresserade av online-försäljning under eget varumärke, med egen prissättning utan konkurrens från jättarnas egna EMV-sortiment. Dels potentiella investerare som tror på vår tekniska lösning och en långsiktig förändring i affärsmodell och maktbalans.

Har du några värdefulla tips för att AGFO ska bli ett så relevant nätverks som möjligt för er?

– Jag tycker att nätverket är relevant med en bra bredd i både medlemmar och spaningar/uppslag. En rolig grej vore om ni kunde styra upp en fysisk plats för oss i Syd, och säkert även Väst, att kunna träffas på och följa era event digitalt men i ett fysiskt sammanhang där möjligheter finns för mingel och diskussionen likt ni har på plats i Stockholm.

Det var ett mycket intressant uppslag! Vi kollar definitivt upp det inför vårens AGFO Talks. Har du några fler tips eller önskemål?

– Även om det är ett affärsnätverk för branschen ser jag stort behov av att de ämnen som diskuteras och de reflektioner och resultat detta leder fram till sprids bland konsumenter. Nästan alla ämnen och spaningar som görs inom AGFO har direkta eller indirekta kopplingar till alla slutkonsumenter som gör val i sin vardag som i allra högsta grad påverkar hela matsystemet.

Vi tackar för dina värdefulla tips och önskemål. En sista önskan. Vilka råd skulle du ge till någon som vill lyckas/ göra karriär som entreprenör?

– Våga ta risk men se till att det är kalkylerade risker, ha en tydlig målsättning/vision för ditt existensberättigande, tänk alternativkostnad när du gör dina prioriteringar (vad väljer vi bort om vi väljer detta), jobba smartare och helst hårdare än dina konkurrenter och omge dig med kompetenta, drivna människor och ta väl hand om dessa. Jag tror att alla jag jobbat med kan bekräfta min förståelse och inställning till att det ska vara kul på jobbet. Dock är det betydligt oftare det är riktigt trist och sjukt mycket tråkiga moment du ska ta dig igenom och övervinna som entreprenör så var beredd på det. En förskönad bild om att driva eget företag bara är kul för du kan välja själv vad du ska göra är sällan överensstämmande med verkligheten.

Stort tack Jens Thulin på Mylla och lycka till med den nationella skalningen av Mylla.


Kontakta gärna Jens Thulin om du har förslag på samarbete eller bara vill veta mer om allt de gör!


Bild tagen efter vårt AGFO talk. På bilden: Jacqueline Dangoor Engdahl, Emma Dalväg, Lennart Bjurström, Anna Björnstad, Anders Engström och Jens Thulin.

*= AGFO confab är vårt nya virtuella rundabordskoncept där vi har handplockat medlemmar från olika delar av det svenska matsystemet som får träffas och diskutera ett viktigt ämne ur olika vinklar. Vårt första AGFO confab handlade om framtidens affärsmodeller och var en stor succé.

Föregående
Föregående

Improvin’: “Hela världen vill främja en mer hållbar matproduktion”

Nästa
Nästa

Cresponix: “Fisk- och skaldjursodling en av de snabbast växande branscherna i världen”