Ängelinvesterare Björn Lindh: “Därför gör jag nästan bara investeringar i matkedjan”
Sedan 2008 har affärsängel Björn Lindh jobbat med 60 företag varav sju är grundade av honom. Nu gör han nästan bara investeringar i matkedjan och har en medveten strategi att satsa på innovativa bolag med ursprung i hemstaden Uppsala.
Normalt brukar AGFOs medlemsintervju handla om ett företag. I Björn Lindhs fall vore det dock lite orättvist att bara skriva om gödselinnovatören NitroCapt. Företaget är visserligen otroligt spännande (se vårt talk om framtidens gödsel) och tar upp mycket av Björns tid, men som ängelinvesterare har han så många fler järn i elden.
Vi träffas i Uppsala, närmare bestämt Green Innovation Park företagsinkubatorn som ligger i anslutning till Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, i Ultuna. Att Uppsala är viktigt för Björn blir snart uppenbart. Här växte han upp, här läste han bioteknik och här tog han de första stegen som entreprenör när han drog igång ett läxhjälpsföretag parallellt med studierna.
Efter en sväng i Stockholm där han jobbade 2,5 år på Accenture startade han egen konsultfirma, Lindhea och flyttade hem och sedan dess har han varit Uppsala trogen.
– Jag vill var den “stora fisken i den lilla svandammen”, säger han lite skämtsamt.
Sedan 2008 har Björn jobbat med 60 företag varav sju är grundade av honom. Han sålde sina aktier två av företagen Graphmatech och Disruptive Materials, för två år sedan:
– När jag fick loss pengarna ville jag satsa på foodtech. Därför gör jag nästan bara investeringar i matkedjan. Elva av dessa investeringar är i Uppsala, berättar han. Sedan han blev ängelinvesterare har det varit en medveten strategi att satsa på innovativa bolag med ursprung i staden.
Idag lägger han två dagar i veckan på att jobba som strategichef på Nitrocapt som under Q1 har ambitionen att få in investeringar på 55 miljoner. Resten av tiden lägger han på att hjälpa de företag han investerat i. Han nämner flera spännande företag:
– Nordic Enterra (AGFO-medlem) utvecklar cirkulärt foder för höns baserat på insekten black soldier fly. De har byggt ett eget system baserat på hönsgårdar, berättar Björn och tillägger att de har en pilotanläggning i Skara.
– Optima plantas affärsidé är aeroponisk odling av högvärdiga växter som färska kryddor. De använder inte vatten. Man sprayar på vattenånga enligt en modell från NASA. Finns redan i ett 50-tal butiker i Uppsala. Hela idén är minimalt med input och maximalt med output. De har faktiskt fått potatis att växa tio gånger så snabbt, säger Björn.
– Messob, drivs av somalier i andra generationen. Ett familjeföretag som faktiskt började som en afrikansk restaurang i Uppsala. En av huvudingredienserna är teff, sädesslaget som används till deras bröd. Men det är en ingrediens som är svår att importera. Så idén väcktes att börja odla i Europa. Nu har företaget odlingar i Spanien och man testar att göra olika teff-produkter som exempelvis teffgranola. Men strategin är inte att leva på produkterna utan att inspirera andra producenter i andra europeiska länder att göra samma sak och använda sig av teff från Mesobbs odlingar. Det har även gjorts försök att odla teff i Skåne, berättar Björn, men tydligen är det lite regnigt här.
– Deversify har som första produkt tagit fram en utandningsmätare som ska kunna mäta om man bränner fett. Antingen bränner man in fett eller så bränner man fett när sockret är slut.
Björn berättar även om Drupps som fångar in vatten från luften och bland annat hjälper Coca-cola i Saudiarabien med vattenförsörjning. Och så hajpar han Foodnest, ett socialt nätverk för recept som han tror har otrolig potential.
– Istället för att googla fram recept följer du folk som du vet har bra recept.
När Björn Lindh tittar tillbaka på sin foodtechbana tycker han att det kanske mest spännande företaget är Invitro meat consortium, ett norskt bolag som försökte samla de bästa forskarna inom cellbaserat 2009 för att göra cellodlat kött. Björn jobbade som affärsutvecklare:
– Foodtech var iskallt vid den här tiden. Det fanns inga pengar. Men för mig var projektet en ögonöppnare, att förstå vilket footprint denna teknik skulle kunna få. Vilken effekt det kan ha på matsystemet och att investeringar här verkligen kan göra skillnad.
Företaget höll på till 2011 då norrmannen som ägde företaget gav upp. Men, menar Björn, marknadsplanen som Björn tog fram levde vidare. När den nederländske forskaren Mark Post, som deltagit i projektet, senare tog fram en cellodlad hamburgare och startade Mosa Meat gjorde han precis det som stod i planen: lanserade den på en restaurang i London med en smakpanel och världspressen på plats.
– Den där affärsplanen är som en filosofisk bok. Jag drömmer om att ha varit med att genomföra den, säger Björn.
Vi säger på återseende, lämnar Green Innovation Park och rullar mot Stockholm. På vägen får vi ett mejl från Björn där sju nämnda företag fått sällskap med ytterligare tolv med hemvist i Uppsala. Tre av dem Sciins, Ultuna Vertical Farming och Farmup är redan medlemmar i AGFO. Resten räknar vi med ansluter sig snart :)
Stort tack Björn och lycka till med allt du tar dig för inför 2023
Kontakta gärna Björn om du har förslag på samarbete eller bara vill veta mer om allt de gör!