Så påverkar klimatmärkning våra val
Det finns ett stort intresse bland konsumenterna för en klimatmärkning av livsmedel, visar en ny forskningsrapport.
Produktionen av livsmedel står för 25 procent av de totala utsläppen av växthusgaser. Men det har konsumenterna generellt låg kunskap om, och underskattar utsläppen från livsmedel och särskilt från kött jämfört med vegetabilier.
Klimatmärkt protein
Forskarna på Agrifood economics center i Lund har undersökt om en klimatmärkning av olika proteinkällor kan få konsumenterna att handla mer klimatvänligt.
Överraskande många som vill ha en märkning
I experimentet fick 803 personer välja mellan olika typer av proteinrik färs, från nötfärs till vegetarisk färs. Och så fick de frågan om de vill ha en klimatmärkning. Två tredjedelar var positiva och en tredjedel negativa.– Det är överraskande många som vill ha en märkning, säger forskaren Anna Edenbrandt som forskar på konsumentbeteende med inriktning på hållbarhetsfrågor.
De som vill slippa märkning
De som inte vill se en märkning var personer som inte tycker att klimatförändringarna är så viktiga och där kött är en viktig del av deras kost.Det finns också en grupp som vill slippa märkning för att inte få dåligt samvete. De gillar både kött och hållbarhet.De som ville se en klimatmärkning valde en färs som minskade klimatpåverkan med 32 procent.De som inte ville se en märkning, men som i experimentet fick se den ändå, påverkades också i sitt val av färs, och handlade 12 procent klimatvänligare.– Det tyder på att det finns någon typ av strategiskt undvikande av information, helst vill man inte se det, men när man gör det så ändrar man sitt beteende.
Ska inte gå att undvika
Slutsatsen är att det finns en acceptans för en hållbarhetsmärkning. Och att den, för att få effekt, ska vara obligatorisk och inte gå att undvika.– Om man har en frivillig märkning så kan man lätt tro att det är de som är klimatvänliga som gärna märker medan andra inte gör det.Idag finns det viss klimatmärkning av livsmedel i handeln. I höstas tog Axfoods Mat.se ett initiativ och har märkt över 3 000 produkter i samarbete med Rise.Att märkningen inte slagit igenom beror dels på att det finns en kritik mot märkningen, att uppgifterna om koldioxidekvivalenter inte är tillräckligt säkra på varje vara. Dels är det mycket svårt och därmed dyrt att räkna ut klimatpåverkan till en märkning.– Speciellt om varje produkt ska ha en specifik koldioxidekvivalent, så finns det en stor kostnad för att beräkna och kontrollera det, säger Anna Edenbrandt.– Men de grova dragen är väldigt säkerställda nu, de stora skillnaderna mellan produktkategorier är lätta och informera om.👉 Här kan du ladda ner forskningsrapporten om hur klimatmärkning påverkar konsumenten.Skribent: Torbjörn Esping
Läs mer
Tema: Klimatmärkning
Här kan du läsa alla våra artiklar, spaningar och rapporter om klimatmärkning.
AGFO Talk: Hur väljer vi det vi äter?
Vi utsätts för förändringar i vårt ätande hela tiden. Men vilka beteenden är vi villiga att ändra på och vilka förändringar skaver?