Transparenta tider
AGFO-Maria ser flera tecken i tiden på att ursprung och spårbarhet ökar i värde.
Alla svenska restauranger och storkök måste redovisa ursprunget på det kött som serveras, precis som livsmedelsbutiker har skyldighet att göra. Det föreslog Livsmedelsverket här om veckan på uppdrag av regeringen och möttes av både hiss och diss. Reglerna ska gälla för allt kött som serveras, oavsett form. Senast den 30 juni ska Livsmedelsverket redovisa sitt förslag, inklusive remissvaren.På minussidan? Merarbete i form av ökad administration och nya kostnader. Krögare har tidigare lyft problematiken med att mycket av köttet beställs med lång framförhållning och att ursprunget riskerar att bli ett annat längs med vägen, än vad som var tanken från början.
Investeringar i teknik som leder till ökad spårbarhet för livsmedel beräknas uppgå till minst 19 miljarder dollar 2023
I en tidigare spaning trodde jag att spårbarheten var på väg att prioriteras upp inte bara bland konsumenter, som länge efterfrågat en total genomsyn av framställandet av sina favoritprodukter, utan i branschen i stort. Ölen Helt spårat kan genom blockkedjeteknik spåras hela vägen från den odlade humlen till hyllan på Systembolaget, och har tagits fram av bland andra Skira. Det är ett av flera svenska initiativ just nu som är värda att spana in.Andra exempel på transparens är de många digitala plattformar som vill kapa mellanhänderna. Senaste tiden har Farmly och Farm no Harm lanserats (läs mer i AGFO:s guide över tjänster för lokalproducerad mat).På global nivå visar en studie från AgriNovus Indiana att investeringar i teknik som leder till ökad spårbarhet för livsmedel beräknas uppgå till minst 19 miljarder dollar år 2023. Vi har alltså troligtvis bara sett början.