Framtidens dryck har inga gränser

Det är befriande med drycker som inte alltid passar in i mallen, tycker AGFO-Frida när hon blickar framåt.

De gamla definitionerna räcker inte till för framtidens dryckesmakare som bryter ny mark med gränsöverskridande produktioner. Som ölnörd, whiskyälskare och utbildad sommelier är jag indoktrinerad med att regioner och definitioner är A och O i dryckesbranschen. Sommelierutbildningen handlar i mångt och mycket om att lära sig vinvärldens alla klassificeringar som ett rinnande vatten. Därför är det uppfriskande att det nu ploppar upp drycker på marknaden som inte riktigt passar i befintliga dryckesmallar.

Skånska Fruktstereo är ett bra exempel på en producent som lyckas sätta nya produkter på marknaden gång på gång. Produkter som utan en klar plats i befintliga dryckeskategorier får innovativa namn och definitioner. Vad sägs till exempel om en ”Fruit Pet Nat formerly known as cider”? Eller får det kanske lov att vara en ”Apero Night” – en aperitif av fortifierad päroncider och svenskt brännvin. I helgen öppnar den tillfälliga alkoholfria baren IMA by Oddbirds i Stockholm. Något som jag verkligen välkomnar trots att det kliar i mig av frustration över att dessa drycker fortfarande definieras av vad de INTE innehåller istället för att fokusera på allt gott som är i dem.

I Göteborg utmanar det urbana vineriet Winemechanics betydelsen av ursprungsland genom att vinifiera bland annat italienska och tyska druvor i Sverige till fantastiska viner som enligt lagstiftningen nu går under den luddiga definitionen EU-vin. En ganska oattraktiv benämning enligt den gamla skolan av sommelierer, men vad betyder det så länge slutprodukten håller hög klass? Det ser ut som att dryckesvärlden nu äntligen tar rygg på öl-communityt som länge utmanat definitionerna av vad en öl är. Jag ser med spänning fram emot vad Sveriges, och världens, kreativa dryckesproducenter har kokat ihop under denna tid av karantän och restriktioner. Tills dess kan du som vill veta mer om dryck lyssna på min trendspaning från Visit Swedens webinarie i november förra året.

Föregående
Föregående

Framåt för fisk på torra land

Nästa
Nästa

Från förälskelse till hälsosamt skeptisk