Så utvecklas den svenska vinnäringen

Bättre produkter kombinerat med ett ökat intresse för lokalproducerat borde göra svensk vinproduktion till en bransch med ljusa framtidsutsikter. Det skriver AGFO:s egen sommelier Frida Berglund i sin spaning.

Efter månader av swemestrande har svenskarna fått upp intresset för lokalproducerad dryck. Men enligt siffror från Systembolaget har försäljningen av svenskt vin sjunkit med tre procent mellan juni och september jämfört med motsvarande period förra året.Det finns i dag ett 40-tal kommersiella vinproducenter i Sverige. För de flesta innebär kringaktiviteter som provningar och hotell- och restaurangverksamhet en avgörande del av intäkterna, vilket gör besöksnäringen oerhört viktig för de svenska vinbönderna.Efter en sommar av reserestriktioner börjar nu coronapandemins påverkan på vinnäringen att klarna – och det med glädjande besked. På Kullabergs vingård i Skåne har det varit högt tryck både på vingården och på Systembolagets beställningssortiment. Däremot har beställningar hos vissa restauranger minskat, enligt vd:n Victor Dahl. Han tror på ytterligare ökningar 2021 när det gäller såväl besökare som beställningar.Det är en bild som vinskribenten Alf Tumble delar. De flesta producenter som han talat med tycks ha klarat sommaren hyfsat bra, trots tuffa förutsättningar och ser nu positivt på nästa år. Han menar att intresset för svenska viner är i sin linda och kommer att öka i takt med att odlingarna blir äldre och vinerna mer förfinade.Bättre produkter kombinerat med ett ökat intresse för lokalproducerat borde göra svensk vinproduktion till en bransch med ljusa framtidsutsikter.Är det nu bara fri gårdsförsäljning som krävs för att ge den svenska vinbonden de bästa av förutsättningar? Läs mer om detta i vår artikel om gårdsförsäljning och svensk matturism. Och se till att fråga efter svenskt vin nästa gång du är på restaurang, så stödjer du framtidens svenska vinbönder!

Föregående
Föregående

Läge att slå upp fler dörrar

Nästa
Nästa

Här under finns din nya kolonilott