Så blir vi ett foodieparadis
Sverige är bland de bästa länderna i världen på hållbarhet. Blir vi lika bra på att visa upp vår matkultur kan Sverige bli ett resmål man vallfärdar till. Det menar AGFO-Linda i sin spaning om matturism.
Mat- och dryckupplevelser kan vi minnas ett helt liv. Lägger man dessutom till en spännande plats och en härlig atmosfär så kittlas alla fem sinnen.Idag lägger turisten en tredjedel av sin resebudget på mat och dryck. Riktiga foodies lägger betydligt mer än så på mat när de reser. Sverige är ett resmål man gärna vill besöka, men vårt land tillhör ingalunda resmålstoppen på grund av maten.
Mat- och dryckupplevelser kan vi minnas ett helt liv
Den internationella varumärkeskonsulten Futurebrands senaste rapport visade i sin rankning att Sverige associeras med god hälsa, utbildning, säkerhet och infrastruktur. Samtidigt tänker man på naturlighet, fina utflyktsmål och boenden samt vackra landskap. Däremot anger bara 35 procent av de intervjuade att de associerar Sverige med mat – att jämföra med Japans 65 procent.Vi har med andra ord en bit kvar för att bli ett matland som står ut globalt sett. Tripadvisors senaste trendrapport visade att Italien toppar alla rundturer och guidningar som inkluderar mat.Vad är det man vill uppleva då? Jo, det lokala och genuina. Lotta Folkesson, ordförande för LRF Mat och Dryck, säger att ”morgondagens turister söker helhetsupplevelser. Du vill kunna lukta och smaka och köpa med dig hem”.I det Lotta Folkesson säger gömmer sig två tydliga hinder som mindre mathantverkare i Sverige stöter på, nämligen regelkrångel och förbud mot gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Läs mer om det i vår senaste artikel om matturism här.Ett företag som kombinerar upplevelser med mat är svenska Catxalot. De gör allt från att sälja tång till att anordna tångpaddling och kurs i hur man lagar mat av tång. De ger med andra ord det matturisten söker.När Forbes nyligen blickade in i framtiden och siade om de hetaste foodie-trenderna 2020 kändes det som att de hade Sverige i tankarna. De menar att turisterna söker hyperlokala smaker och upplevelser – kopplat till hållbarhet.Efterfrågan på det vi har att erbjuda är alltså stor. Nu gäller det bara att paketera det snyggt.