Korten på bordet

Varje vecka trendspanar vi om framtidens matsystem. Den här veckan är dock ett undantag. Fokus är i stället att svara på era frågor. 

För en månad sedan skrev vi en spaning om meningslösa varumärken och det faktum att fyra av fem varumärken skulle kunna försvinna utan att någon skulle bry sig. För att mota meningslösheten bad vi er tycka till om AGFO.

Vi tror på transparens i alla lägen, så även denna gång. Därför kan du läsa alla svar vi fått in, såväl ros som ris. Länken hittar du i slutet av den här spaningen. Några av er passade på att skicka in frågor till oss. Självklart svarar vi:

Jag hoppas ni rör er miljövänligt & fossilfritt / klimatkompenserat?

– Det blir många mil på tågspåren eftersom vi inte flyger. Norrland, Nederländerna – det är tåg som gäller. När vi bevakar konferenser långt-bort-i-stan har vi lokala spanare.

Hur gör ni er omvärldsbevakning, har ni någon automatisk feed som samlar in information åt er?

– Vi jobbar med det mänskliga redaktörskapet. Varje vecka läser vi mängder av sajter, tidningar, sociala flöden och nyhetsbrev som vi sedan sammanfattar i Weekly.

Varför låter ni sponsorerna bestämma så mycket innehåll?

– Våra sponsorer kan inte påverka vårt redaktionella innehåll överhuvudtaget. I varje Weekly finns en så kallad native-annons (se längre ned, den har gul bakgrund och är annonsmärkt) där annonsörer syns med eget innehåll.

Vad har ni för bakgrund som jobbar på AGFO? Visste ni mycket om foodtech och de gröna näringarna när ni startade?

– Vi har olika bakgrunder: Frida är lantbruksjournalist sedan elva år tillbaka och även uppvuxen på ett lantbruk, Lovisa är affärsutvecklare och jobbar sedan fem år på LRF Media, Julia är agronom och ekonom, och Linda är i grunden marinarkeolog utöver journalist. Vi möts i ett starkt intresse för hållbarhet och mat.

Vad är vitsen med företagskartan?

– Att på ett överskådligt sätt lyfta fram startups och företag inom agtech och foodtech.

Hur går det med godkännandet av insekter som människoföda i Sverige?

– Det tog vi reda på. Hela svaret och lite till finns i vår artikel som du kan läsa här.

Hur väljer ni ut vad som ska publiceras och vilka är målgrupperna?

–  Nyfikenhet och nytta är två ledord. Vi försöker hitta viktiga ämnen som är bra att känna till och som kan vara av intresse för alla som är intresserade av mat och hur den produceras, oavsett om du är bonde, forskare, tjänsteman eller AI-entreprenör.

Blir det något evenemang i Göteborg framöver?

–  Det hoppas vi (speciellt Lovisa som är Gbg-bördig). I januari hade vi ett AGFO talk ihop med Livsmedelsacceleratorn som går att se här. Och i maj modererar vi Food Venture Sweden i Göteborg.

Information från mindre öppna länder i öst eller andra världsdelar, hur når ni fram där? Alla på jorden måste vara med på tåget.

–  Enig om att alla på planeten måste med på ett hållbarhetståg. Men än så länge är AGFO starkast i de nordiska länder, även om vi får fler och fler förfrågningar från andra länder.

Kan ni tänka er att göra gemensamma projekt med andra?

–  Absolut, vi är öppna för samarbeten.

Vilka innovationer finns det som kan hjälpa fritidsodlare att producera mer och bättre?

–  Bra fråga, vi återkommer med svar i en spaning framöver.

Så vad blev det sammantagna betyget, och vad gör vi bra och mindre bra

👉 Här kan du läsa betyg och kommentarer

Frida Jonson & Lovisa Madås, grundare av AGFO

Föregående
Föregående

Hundratusentals arbetslösa om matsvinnet minskar

Nästa
Nästa

Så kan kraften i agtech frigöras