Att lyckas som startup på megamässan

Vad ska man tänka på som startup för att nå igenom bruset på en enorm internationell mässa? Vår gästspanare, Sara Maxence, delar med sig av sina insikter från utställningsbåset på amerikanska Expo West.

"Vi kanske är för små ändå". Det är min första tanke när min affärspartner Louise Fritjofsson och jag efter flera försök äntligen parkerar vid rätt byggnad på Expo West, en av världens största matmässor. Här möts 90 000 besökare från 130 länder och 3 500 utställande företag för att byta visitkort, utvärdera trender och prova mat. Årets fyra stora trender på Expo West är växtbaserade livsmedel, cirkulär matproduktion, dietstödjande produkter och CBD (cannabidiol).

Det är nu det gäller. Efter veckor av förberedelser är vi äntligen här för att testa responsen för startup Bla Bla Foods (vi gör växtbaserad välling). Som startup ställs man på samma utställningsgolv som de stora producenterna. Så hur får man genomslag på en mässa med oändligt många varumärken? Efter ett par dagar på Expo West som utställare är mina tips:

Stick ut - men gör något som många kan relatera till

I stället för roll-ups och traditionellt bås skapade vi känslan av ett barnrum i vårt utställningsbås. Detta vann stor framgång. Vi bjöd in till en miljö som många kunde relatera till, vilket skapade diskussion och vi hintade om vårt svenska ursprung. Amerikaner berättar gärna att de är svenskar på rungande amerikanska.

Våga ta emot direkt feedback

Vi pratade konstant med kunder, återförsäljare, butiksägare, investerare, leverantörer, press och influerare. Vilka argument i vår pitch får ögon att lysa? När tappar vi åhörarens intresse? Vilka frågor återkommer, dvs. vilken information är otillräcklig? Hemma igen är all kommunikation så mycket lättare samtidigt som vi förutom inköpare byggt upp ett otroligt nätverk av leverantörer, återförsäljare och media.

Undervärdera ingen diskussio

Initialt spanade vi intensivt efter namnskyltar på jakt efter inköpare från de stora kedjorna. Efter ett par diskussioner inser vi att folk tar sig in på mässan under sina kompisars företags namnbrickor. Du tror dig prata med en branschkollega, men framför dig står en investerare, en leverantör eller en bloggare.

Lagom med merchandise

Vår granne delade ut 20 000 påsar blomkålchips och lade all sin tid på det, vi fick snåla på vårt material ett litet tag. Inför mässan diskuterade vi volymer mycket, att inte ha för mycket var rätt beslut för oss. Att inte bjuda på smakprov är vågat, om möjligt, men härigenom undviker man gratisätarna och kan fokusera på diskussionen.

Undvik de här fallgroparna

  • Smaka inte på allt. Även naturlig och hälsosam mat i för bred kombination krashar den mest tåliga magen.

  • Läs inte amerikanska instruktioner för noga. Lydigt körde vi ner på en lossningskaj med vårt båsmaterial inför mässan, där blev vi lätt utskrattade bland lastbilar och skåpbilar. Nästa gång har vi med oss en typiskt amerikansk strandkärra som alla andra och går in med vårt bås själv från parkeringen.

  • Det är tufft att briljera i båset och i baren. Underestimera inte storleken på teamet. Vi kunde lätt ha haft minst en person till för att bara vara med på olika föredrag, mingel och event i vårt namn. Att försöka rådda det sociala från båset resulterade i att vi missade en del och en gång hamnade vi helt fel på en obskyr spelning, där till och med dörrvakten efteråt erkände att han funderat över vad vi gjorde i publiken i våra brandade t-shirts med badgen fortfarande runt halsen...

Slutligen – det går alltid att vara mer förberedd, ha ett större kontaktnät. Men viktigast av allt är att göra det.

Sara Maxence är gästspanare hos AGFO. Till vardags matentreprenör i San Francisco.

Föregående
Föregående

Att skapa värde – och mota meningslösheten

Nästa
Nästa

Derfor lykkes Danmark