Vem äger egentligen din data?

Hur kan lantbrukares data bli en säljbar handelsvara som de tjänar pengar på? Det var en av frågorna när AGFO ledde ett panelsamtal på Elmia Lantbruksmässan förra veckan.

Ägande- och nyttjanderätt kring data i jordbruket diskuteras allt flitigare i takt med att fler datadrivna tjänster utvecklas. Det gäller självklart inte bara lantbrukare. Som konsument lämnar man ständigt ifrån sig data. När vi handlar mat, när vi googlar, i våra telefoner och våra uppkopplade hem. Vet du vad den används till och att den är säker?Fler företag och startups vill vara en del av marknaden när nya affärsmodeller skapas och gamla stöps om. Läs gärna intervjun med Isak Nielsen på Agriopt om vad han tror blir nästa steg.Transparens, spårbarhet, bättre beslutsunderlag och bättre integration av system är några av nyckelorden när AGFO ställde frågan till fem experter om vad nästa steg kring data i jordbruket blir. Steg som får konsekvens ända ut till konsument. Du hittar svaren här.Vem äger data som genereras i jordbruket? Ja, lantbrukaren är väl de flesta överens om. Men i nästa steg när all data aggregeras och analyseras – och kanske säljs vidare. Vem äger insikten? Och varför är lantbrukares data gratis när andras företags data inte är det? Det var en av många synpunkter från panel och publik.Fick vi då något svar på hur bondens data kan bli en handelsvara? Enligt Johan Magnusson, docent vid Göteborgs universitet kan aggregering av lantbrukares data i en viss region vara guld värt. Det är ett exempel som han tror på. Vad tror du? Hör av dig.

Föregående
Föregående

Bland kvantkalkylering och 3D-mat

Nästa
Nästa

Att samtala om hopp