Hunger och protein på allas läppar

Cellbaserat kött, integrerat växtskydd och om varför hungern inte utrotas. Agfos gästspanare Daniel Skavén Ruben rapporterar från två globala jättekonferenser.

Från politik...

Konferensen Towards Zero Hunger som nyligen hölls vid Wageningen universitet (WUR) i Nederländerna samlade fler än 700 personer från över 60 länder. Målet: Hitta lösningar och skapa partnerskap för att nå FN:s globala mål om avskaffad hunger, bättre kost och ett hållbart jordbruk fram till år 2030.Få ställen är bättre lämpade än Nederländerna och WUR för dessa samtal; landet har blivit världsledande på jordbruksinnovation och -export, bland annat genom just sitt starka samarbete mellan den offentliga, privata och akademiska sektorn.Och samarbete behövs. Ett exempel är integrerat växtskydd (IPM); det räcker inte att ett universitet forskar fram en miljövänlig lösning som näringslivet kommersialiserar, om inte myndigheterna klarar att kontrollera och reglera den.Talare som Akin Adesina, ordförande vid African Development Bank, Ertharin Cousin, före detta direktör för FN:s World Food Programme och Paul Polman vd vid Unilever var eniga; viljan och resurserna som behövs för att avskaffa hungern finns redan, men ledarskapet saknas. Paul Polman tror dock att den biten kommer falla på plats. “Varje företag måste vara en del av lösningen och omfamna FN:s globala mål, eller så kommer de att utplånas inom 30 år.”

…till teknik

Om mötet i Nederländerna handlade om utmaningar, handlade Good Food Conference häromveckan i San Francisco om möjligheter, nämligen om hur växtbaserade produkter (kött, mjölk och ägg) ska kunna öka sin marknadsandel – och om och när cellbaserat kött tar sig till marknaden. Cellbaserat kött är en ny term för att beskriva kött odlat i bioreaktorer. Termen har tagits fram i samråd mellan startupbolag och branschorganisationer för köttbranschen i syfte att minska friktionen dem emellan.Optimismen bland konferensens 450 deltagare – entreprenörer, investerare, forskare och storföretag – gick inte att ta miste på. Detta är en bransch som känner medvind. Investeringarna flödar in, intresset ökar, och antalet startupbolag i branschen växtbaserat och cellbaserat kött har ökat från 12 till 30 på bara ett år. Svenska Oatly, som är relativt nytt i USA, var för övrigt en stor hit på konferensen.Bland panelisterna märktes Pat Brown från Impossible Foods och Seth Goldman från Beyond Meat men även representanter från köttindustrin, som Tyson Foods. Tyson, vars årsomsättning på 342 miljarder svenska kronor gör det till ett av världens största köttföretag, har investerat i flera av startup-bolagen som deltog med det uttalade syftet att undvika att bli utkonkurrerade i framtiden.Tysons vd:s uttalande citerades flitigt under konferensen: "If we can grow meat without the animal, why wouldn’t we?"

Daniel Skavén Ruben, gästspanar hos AGFO. Till vardags rådgivare till the Rockefeller Foundation med fokus på mat och jordbruk.

💥Veckans spaning är en stående del i vårt populära nyhetsbrev. Vill du få AGFO Weekly direkt till din mejlbox? Signa gärna upp dig här

Läs mer:

👉Tema: Odlat kött

 

Föregående
Föregående

Techjättar kopplar greppet om maten

Nästa
Nästa

Dags att kavla upp ärmarna