Det flytande brödet tar ny form
Att öl är det flytande brödet har vi hört länge. Nu är det faktiskt sant.
Nyligen lanserade Urban Deli Brödöl, ett öl där delar av malten bytts ut mot överblivet bröd. Samtidigt har Hemköp inlett ett samarbete med det engelska svinnölet Toast som nu finns att köpa i Sverige. Öl – ytterligare en pusselbit när det gäller att bekämpa matsvinnet (läs gärna om de svenska maträddarna).Men ambitionen att knyta öl till en hållbar produktion går att ta längre än svinnfrågan. I veckans intervju möter du entreprenören Jonas Nilsson som vill få Sverige att dricka öl bryggd på Kernza, ett flerårigt spannmålsslag. "Det skapar intressanta samtal kring våra utmaningar framåt när det gäller klimatet. Tänk vad kul att kunna bjuda en kompis på Kernza-öl och säga: Det här ölet har bundit mer koldioxid än det har släppt ut”, säger han i en intervju med AGFO.Samtidigt bryggs det öl i London med hjälp av artificiell intelligens. Det är IntelligentX Brewing Co som tar hjälp av AI för att samla in och bearbeta sina kunders önskemål. En URL tryckt på flaskan tar dig till en app där du får besvara ett antal frågor. En algoritm tar hand om svaren och skräddarsyr sedan öl som svar på återkopplingen. AGFO tror att det kan vara mer hype än verkstad, men bra att de försöker ta kundinsikter till nästa nivå.Även intresset för svenskodlat humle ökar. Örjan Berglund, ordförande i nystartade Svenska humleodlareföreningen, säger i en intervju med Land Lantbruk att han tror att humla kan bli en nischgröda för många lite mindre jordbruk.
Joel Linderoth som bloggar om öl på land.se menar att den svenska ölrevolutionen verkligen har tagit fart."Det är uppenbart att expansionen av svenska bryggerier fortsätter, och att många av dem har hittat marknadsnischer som är i starkt växande. Fler bryggerier innebär fler öl och större konkurrens. Är ölen starkare än folköl är det Systembolaget som gäller, men flera försök till nya försäljningskanaler har startats, och fler lär följa. Både Ales and brews och Glasbanken är nätbutiker med svenska grundare som startat i år, och några bryggerier har startat egna webshoppar där de säljer öl och prylar. Svenska Omnipollo startar sin webbshop den här veckan och kommer att sälja sin öl från ett lager i Belgien", säger Joel Linderoth till AGFO.
Svinnöl, Kernza-öl, AI-öl; oavsett bakomliggande teknik ser AGFO fram emot att prata hållbarhet och innovativ teknik över den nya tidens öl.
Läs mer:
AGFO-tema: MatsvinnEntreprenören som tror på Kernza-öl: "Det här är den bästa storyn av alla”