Sweden Food Arena och AGFO samarbetar för att främja innovationskraften i livsmedelskedjan

AGFO och Sweden Food Arena har inlett ett samarbete för att främja utveckling och fullt utnyttjande av den innovativa potentialen i livsmedelskedjan. Det betyder att affärsnätverket AGFO och den innovationsfrämjande organisationen Sweden Food Arena kommer att arbeta för att skapa konkreta kontaktytor mellan aktörer i det svenska matsystemet.

Samla aktörer i det svenska matsystemet
Aktiviteter som skapar tillfällen där människor från olika yrkesroller, landsändar och kompetenser möts för att tillsammans ges möjlighet att tänka nytt, tänka stort och tänka tillsammans kommer att vara prioriterade.

– Vi på AGFO har lång erfarenhet av att samla, inte bara intressant kunskap, utan även människor med intresse av att samverka. I Sweden Food Arena ser vi en partner som arbetar mot samma mål och tillsammans kan vi accelerera arbetet med att bygga upp ett aktivt och produktivt nätverk av aktörer som är intresserade av att driva det svenska matsystemet framåt säger Anna Björnstad, operativt ansvarig på AGFO.

Innovera och driva framåtrörelse i livsmedelssektorn
Utvecklingen går snabbt framåt i livsmedelssektorn och det ställs stora krav på innovativa idéer och nya affärsmodeller. Sweden Food Arenas och AGFOs gemensamma fokus att stärka Sveriges konkurrens- och innovationskraft som matland ses som ett sätt att med gemensamma krafter driva på den framåtrörelsen.

– En bra omvärldsbevakning och aktivt nätverkande är centrala pusselbitar för ett företag som vill följa sin samtid, utvecklas som arbetsplats och inspireras till nya innovationer. Vi är därför glada över att inleda samarbete med AGFO som är en riktig kommunikationsmotor i livsmedelskedjan och kan erbjuda intressanta aktiviteter för våra medlemmar säger Marie Gidlund, verksamhetsansvarig på Sweden Food Arena.

Samarbetet inleds vid årsskiftet 2022.


Sweden Food Arena är en nationell arena där aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor. Arenan är ett resultat av regeringens Livsmedelsstrategi vars syfte är att öka produktionen, bidra till en konkurrenskraftig livsmedelskedja samt öka sysselsättningen, exporten, innovationskraften och lönsamheten samtidigt som relevanta miljömål nås.

Läs mer om Sweden Food Arena här.

Föregående
Föregående

Vad är framtidens sjömat? - AGFO Talk 7 december

Nästa
Nästa

Från svinn till vinn - AGFO Talk 27/10