Paulig: “Hälsa och välbefinnande ett uttalat prio”
När AGFO besökte Pauligs huvudkontor i Mölndal, Göteborg, pratade vi givetvis tacos och kryddor men framförallt näring, nutriscore och företagets nutritionsramverk.
På Pauligs kontor i Mölndal finns det gott om kaffemaskiner, kryddburkar och konferensrum med namn inspirerade av företagets stora succé inom texmex-sortimentet. Kaffet vittnar om finska koncernen Pauligs ursprung som kafferosteri (i Finland dominerar kaffemärket Paulig), kryddburkarna och texmex vittnar i sin tur om det svenska företaget Santa Maria som sedan 2011 ägs helt av Paulig.
AGFO-teamet möts av två entusiastiska Paulig-ambassadörer Nils Sjöberg (kommunikationschef) och Karin Jonsson som ansvarar för Pauligs satsning på hållbarhet och näring. Båda har jobbat på företaget sedan 2020 och det märks att de trivs. Nils har till och med givit sig i kast med att äta sig igenom hela företagets sortiment med 3500 produkter.
I konferensrummet Carnitas berättar Karin entusiastiskt om arbetet med att ta fram Pauligs nutritionsramverk (baserat på Nutriscore). På länk får vi dessutom träffa Santa Marias vd och Pauligs Europachef Henrik Samuelsson samt Marika King, från Pauligs riskkapitalbolag PINC som gör tidiga investeringar i startups inom framtidens mat.
Vi pratade om allt från att verka i ett familjeägt företag till nyckelhålsmärkning, fibrer och salsa med ananassmak. Här är Pauligs svar på AGFO:s viktigaste frågor:
Vilka av matsystemets utmaningar går ni igång på mest?
– För oss handlar det om att ta hållbarhetsfrågan på allvar, att ta ett helhetsgrepp på ett konkret, systematiskt och djärvt sätt. Därför har vi satt upp mätbara mål till 2030 där vi fokuserar på tre områden;klimat och cirkularitet, mänskliga rättigheter, hälsa och välbefinnande för människa och planet.
Hur jobbar ni konkret för att bidra till lösning av dessa?
– För att nämna några exempel, 2020 satte vi branschens då mest ambitiösa klimatmål via Science Based Targets Initiative. Och 2021 skapade vi ett nutritionsramverk, inom fokusområdet hälsa och välbefinnande. Ramverket definierar vad det innebär att en produkt ska möjliggöra hälsa för människor och så gott som hela vårt sortiment av livsmedel och blandade drycker (mer än 3 500 produkter) har utvärderats och för att vägleda vår produktutveckling framåt. Ambitionen är att 70 procent av Pauligs försäljning ska komma från produkter och tjänster som främjar hälsa och välbefinnande för både människor och planeten. 2020 var andelen 49 procent, så det är en bit kvar.
– Sen investerar vi med PINC i bolag som jobbar med framtida lösningar. Några exempel är Kaffe Bueno som tar hand om restprodukter från vårt finska kafferosteri och Melt&Marble som utvecklat jäst som en produktionsplattform för goda och hållbara fetter som används för växtbaserade livsmedel.
Inom vilket område skulle ni gärna se ökad innovationskraft i matsystemet?
– Vi tror på innovationer som ger smakfull och hälsosammare mat. Det är inte alltid de coolaste produkterna som gör den största förändringen. Att göra den traditionella vardagsmaten så att den är lika god men hälsosammare kan ge stor effekt. Vi vill vara med och driva den förändringen eftersom vi är övertygade om att smaken är nyckeln till att fler väljer produkter som är mer hälsosamma.
– Vi hoppas också på ännu mer innovation inom agtech, ett område där PINC planerar att göra mer investeringar.
Finns det något specifikt projekt som ni vill lyfta fram från er sida, och som ni är extra stolta över?
– Inom vårt fokusområde hälsa och välbefinnande är är det redan nämnda nutritionsramverk, som vi dessutom tror kommer att få synergier med EU:s strategi för ett hållbart livsmedelssystem “Farm to Fork”. Till hösten väntas ett lagförslag om en harmoniserad och högst troligen obligatorisk näringsmärkning, så kallad “front-of-pack”. Läs gärna mer om nutritionsramverket här och här.
– Sett till våra investeringar med PINC är vi såklart stolta över att Kaffe Bueno idag räknas som en nyckelspelare när det gäller upcycling. Det är stort, vi var en av de första som vågade investera i dem.
Vem/vilka vill ni helst nätverka med? Vilka möten skulle ni vilja få till i nätverket?
– Gärna forskare och experter inom nudging och beteende, sensorik och funktion i relation till nutritionsutmaningar.
Andra värdefulla tips till AGFO för att vi ska bli ett så relevant som möjligt affärs-och kunskapsnätverk för er?
– Vi tror att ni är inne på rätt spår nu som är ute och spanar bland medlemsföretagen, det bidrar såklart till en närvaro som inte funnits tidigare. Men sen också att driva på och fortsätta arrangera AGFO Talks som är en värdefull källa till kunskap och medlemsnytta.
—-----
AGFO tackar för givande timmar hos Paulig i Mölndal! Apropå AGFO talk vill vi också tipsa om vårt talk om Upcycling från hösten 2021 där Marika King från PINC deltog i panelen. Har du missat det? Se det här >>
Kontakta gärna Nils Sjöberg, Karin Jonsson om du vill veta mer om du har förslag på samarbete eller vill veta mer om hur Paulig gör. Marika King vill gärna ha kontakt med nya startups inom Agtech.
Fikaställe: Pauligs kontor i Göteborg