Mycorena: “Vi erbjuder nästa generations livsmedelsingrediens”

Ett av den svenska matbranschens mest omtalade nykomlingar är göteborgsföretaget Mycorena. AGFO gjorde ett medlemsbesök i samband med sin västkustturné och blev inte besvikna.

Ella Meyner (Marketing Manager, Mycorena), Anna Björnstad, Ebba Fröling (COO Mycorena) och Anders Engström på Mycorenas kontor i Göteborg.

Dag två på AGFO:s “västkustturné” då vi besökte flera av våra medlemsföretag längs västkusten tog vi taxi direkt från anrika Göteborgs fiskauktion till Gamlestadens fabriker där nya startups inom bland annat foodtech testar helt nya idéer och skapar nya mattraditioner. Den mest lysande stjärnan är Mycorena som på bara ett par år lyckats etablera sig som en utmanare till Quorn och en producent av en mycoproteinet “promyc”. En produkt som har potential att bli en viktig ingrediens i många framtida svenska (och utländska) köttalternativ.

Det är svårt att inte dras med i den entusiastiska stämningen hos ett ungt företag som är på gång och växer så det knakar. I entrén möter vi grundare och vd Ram Nair som precis håller på att ge feedback på en ombyggnation av entrén. Ebba Fröling, företagets COO som varit med under hela expansionen tar oss vidare på en tur genom byggnaden, inklusive besök i labbet och fabriken där mycoproteinet produceras. Det här är pilotfabriken som producerar promyc fram tills man är redo att öppna den stora nybyggda anläggningen i Falkenberg nästa sommar. I provköket träffar vi också Ella Meyner, marknadschef och tillsammans testar vi några munsbitar gjorda med promyc.
När vi sätter oss ner och pratar om utmaningarna i matbranschen handlar det mesta för Mycorenas del om utmaningarna att skala upp och hur mycket de har fått lära sig från scratch längs vägen. Ella började jobba på Mycorena i april förra året. Då var man sammanlagt tolv anställda. När vi besöker Mycorena i september är de över 40 personer och letar ännu fler.

– Skriv att vi gärna söker mer senior kompetens, säger Ebba Fröling.

Mätta på goda promyc-munsbitar och påfyllda med massor av bra tips på hur vi kan göra AGFO till ett ännu bättre nätverk vinkar vi hejdå till Ebba och Ella och lovar att tipsa fler seniora i livsmedelsbranschen om att Mycorena söker folk.

Här nedan hittar ni Ella svar på våra frågor:

Berätta, vilka är Mycorena?

– Mycorena är en svensk scaleup inom FoodTech som utvecklar och producerar hållbara lösningar av mykoprotein. Genom banbrytande bioteknologi skapar Mycorena innovativa och unika produkter av mycelium med visionen att erbjuda nästa generations livsmedelsingrediens.

– Mycorenas mångsidiga och näringsrika produkter ger livsmedelsföretag möjligheten att utvidga sina sortiment med hållbara alternativ. Huvudkontoret MIND (Mycorena Innovation and Development centre) är baserat i Göteborg och är Europas största fullt operativa anläggning för demoproduktion av mykoprotein. Mycorenas verksamhet expanderar fort och nästa år väntas en ny fabrik i Falkenberg färdigställas. Promyc Production Plant, 3P, kommer bli Skandinaviens första storskaliga kommersiella produktion av mykoprotein och är nästa steg mot global expansion. 

Vilken/vilka av matsystemets utmaningar går ni igång på mest? 

– En av de främst utmaningarna i matsystemet är hållbarhetsfrågan, vilken också är en av våra främsta kärnfrågor och som vi jobbar aktivt med i både vårt dagliga arbete och vårt långsiktiga strategiarbete.

Hållbar produktion såväl som konsumtion innefattar många aspekter, och för oss är det viktigt att försöka ha ett helhetsperspektiv. Det gäller inte endast energiförbrukning eller resursförbrukning eller till och med vattenförbrukning. Utan att se till helheten och samtliga aspekter är det omöjligt att ha ett totalt hållbarhetstänk. Det är definitivt en stor utmaning, inte bara för oss utan för industrin och samhället i stort. På Mycorena tar vi inte lättsamt på begreppet hållbarhet, utan vi strävar aktivt efter att bli mer hållbara, varje dag.

Hur jobbar ni konkret för att bidra till lösning av dessa? 

– I vår produktion på Mycorena tar vi hänsyn till alla stegen när vi tänker hållbarhet. Vår produktion kräver långt mycket mindre vatten än produktionen av alla andra proteiner, dessutom utnyttjar vi otroligt lite landyta eftersom vi producerar på höjden i tankar inomhus. På så sätt kan vi eliminera klimatfaktorer i vår produktion, genom vår högteknologiska fermenteringsprocess är det möjligt att producera vårt mykoprotein Promyc var som helst. Det glokala perspektivet är en enormt viktig pelare i vår affärsidé, utökad glokal produktion skulle lösa många problem inom matproduktionen då vi kan producera lokalt men var som helst i världen. Utsläpp från transport skulle minska drastiskt, men genom glokal produktion av mykoprotein skulle vi också undvika livsmedelsbrist på grund av logistikproblem eller externa orsaker som påverkar leverantörsledet. Därför har vi också inlett en offensiv expansionsfas med målet att ha fabriker och produktion på en internationell arena inom bara ett par år. Naturligtvis är en viktig del också att vårt mykoprotein är mycket mer hållbart ur ett etiskt perspektiv, men framför allt är det otroligt viktigt att minska köttätandet ur ett rent klimatperspektiv. I vår verksamhet ingår ett aktivt arbete för att förändra normer, utbilda och utmana.

– Vi är också väldigt intresserade av resurseffektivitet och möjligheten att kunna utnyttja resurser till max, det kan innebära ytterligare effektivisering av våra processer, men vi undersöker också möjligheterna för att minska svinn och återanvända restprodukter och sidoströmmar från industri.

Ebba Fröling, COO på Mycorena visar upp väggen med klipp och utmärkelser från Mycorenas korta men framgångsrika historia.

Inom vilket område skulle ni gärna se ökad innovationskraft i matsystemet?  

– Vi skulle gärna se ökad innovationskraft i att främja uppskalning av nya produkter och affärsmodeller. Det finns idag mycket stöd för nystartade bolag samt infrastruktur för storskaliga, men det saknas i mångt och mycket ett stöd för företagen mittemellan. För att verkligen skapa förändring i matsystemet på en strukturell nivå krävs att fler aktörer ges chansen och får möjligheten att kunna påverka. Genom innovation och en bredare marknad med mindre barriärer för nya företag att ta plats på marknaden kan vi nå målen för det hållbara system vi strävar efter.

Finns det något specifikt projekt eller insats som ni vill lyfta fram från er sida som ni är extra stolta över?

– Vi har nyligen lanserat ett par väldigt spännande samarbeten med bland annat Peas of Heaven och Rebl Eats. Tillsammans med Peas of Heaven har vi utvecklat de första hybridprodukterna med både ärtprotein och vårt mykoprotein Promyc. Blandningen av protein gör att Peas of Heavens populära recept kan steppa upp nivån rejält vad gäller saftighet och konsistens. Produkterna finns ute i frysdisken nu och vi är enormt nöjda med resultatet. I samarbetet med Rebl Eats har vi istället tagit fram färdigrätter för kyldisken, inledningsvis en Promyc-sandwich som har mötts med mycket positiva reaktioner från konsumenter. Vi har sett ett behov för veganska alternativ av hög kvalitet i segmentet för färdigmat, och det gör oss väldigt stolta när vi kan tillgodose behovet och efterfrågan tillsammans med våra samarbetspartners.

– Utöver våra spännande samarbeten är vi naturligtvis också väldigt stolta över vår första kommersiella produktionsanläggning i Falkenberg och enormt förväntansfulla inför att kunna inleda produktionen nästa år.

Vilka möten skulle ni vilja få till i nätverket?

– Vi ser gärna möjligheter till att nätverka med både livsmedelsproducenter och andra potentiella partners inom industrin. Vi vill både få bättre inblick i vilka livsmedelsproducenter som finns på marknaden och som kan vara intressanta för oss, men också utveckla ett större nätverk med fler aktörer som jobbar ‘behind the scenes’.

Ämnen ni gärna ser att AGFO gör spaningar och omvärldsbevakning kring?

– Vi ser väldigt gärna trendspaningar inom den alternativa proteinsektorn, det är en otroligt spännande marknad som fortsatt är på uppgång och som konstant utmanar normen kring konsumtion och livsmedel. Vi följer även med stort intresse nya spännande företag och startups som kan utmana gränserna och branschen.

Andra värdefulla tips till AGFO för att vi ska bli ett så relevant affärs-och kunskapsnätverk som möjligt för er?

– För att optimera nyttan för oss önskar vi som sagt en ökad inblick och förståelse för de relevanta aktörerna på marknaden. Det kan vara allt från förpackningstillverkare och livsmedelsproducenter till livsmedelskonsulter och liknande. Vi vill bygga ett starkt nätverk och behöver då verktygen för att få en bredare förståelse för de resurser som finns att tillgå i branschen. Från AGFO önskar vi helt enkelt en sorts ‘spindeln i nätet’-funktion, en möjlighet att väva samman relevant kontakter och partners.

Något annat ni önskar förmedla som är av stor vikt för er och som du önskar att vi lyfter fram?

– Vi söker nya talanger för att stärka vårt växande team! Mycorena expanderar otroligt fort och vi behöver ständigt bredda vår kompetens. Vi är ett ungt team med mycket ambition, vi vill förändra livsmedelsbranschen i grunden och för att göra det behöver vi förstärka teamet med drivna personer som verkligen vill göra skillnad.

I bakgrunden några aptitretare gjorda med Mycorenas matråvara promyc och i Ebbas hand ser vi den rena råvaran.


Kontakta gärna Ebba Fröling om du har förslag på samarbete eller bara vill veta mer om allt de gör!


Föregående
Föregående

Eatersmap: “Vi gör det lätt att välja rätt!”

Nästa
Nästa

Nuverica: “Letar efter pilotkunder som vill vara med på resan”